Chicklit Truth And Dare Juni 2009

De Countdown

Een prima boek van Kasper. Redelijk voorspelbaar, maar desalniettemin niet minder prettig om te lezen.

Eva, succesvol journaliste, pakt de dingen allemaal wat anders aan. Ze heeft zich vast voorgenomen om haar dochter Kira iets meer mee te geven dan het gebruikelijke ‘survivalpakket’. Wat Eva betreft horen bij een goede opvoeding ook een wijncursus voor pubers, kennis van de haute cuisine, designerkleding, luxe reizen en nog wat a-typische dingen. En dan is het bijna zover. Kira’s laatste schooljaar begint en moeder en dochter storten zich nog een jaar lang vol overgave in het leven onder één dak. Ze keuren samen universiteiten, ondergaan een cosmetische laserbehandeling, achterhalen de waarheid achter sekslijnen, krijgen te maken met een scooterongeluk, maar ook met minnaars en relatieperikelen. Het laatste jaar is een achtbaan van nieuwe angsten, moederliefde, trots en de overtuiging dat loslaten onvermijdelijk is.

De Countdown is een grappig en, veelal voor moeders met opgroeiende puberdochters, herkenbaar boek. In dit boek staat de moeder-dochterrelatie centraal en alles wat daarbij komt kijken. Het verhaal doet wat Amerikaans en over the top aan, waardoor het af en toe wat verder van de lezer af komt te staan. Het is lastig voor te stellen dat Eva zo makkelijk haar creditcard en contact geld aan haar dochter Kira geeft. Zonder dat Kira er iets voor hoeft te doen. Dan is Eva nog verbaasd ook dat haar dochter maar blijft kopen en om geld blijft vragen. Dit soort zaken zullen ver van de gemiddelde Nederlander afstaan en voornamelijk onbegrip en verbazing oproepen.

Wat wel zeer goed beschreven is, is hoe Kira langzaamaan volwassen wordt en steeds meer haar eigen weg weet te vinden. Ze onderneemt steeds vaker uitjes zonder haar moeder. Eva heeft er moeite mee om haar dochter los te laten en dat is mooi beschreven door Kasper. Verder heeft Kasper enkele onderdelen van het verhaal gedetailleerd uitgewerkt, waaronder de bezoeken aan de buitenlandse universiteiten. Je ziet de twee dames echt over de campussen lopen, wat regelmatig voor humorvolle momenten zorgt.

336

9789049998479