Science Fiction & Fantasy Cargo Januari 2008

De club van vermiste meisjes

Het verhaal wordt steeds vager, naarmate het boek vordert.

Isabel is opgegroeid in een lieflijk Engels plaatsje, waar niks lijkt te gebeuren. Maar de levens van jeugdvrienden Owen, Isabel en Julia veranderen voorgoed op de dag dat Julia spoorloos verdwijnt. Owen en Isabel zijn totaal uit het lood geslagen en proberen allebei op hun eigen manier door te gaan met hun leven.

Jaren later keert Isabel terug naar het dorp van haar jeugd om de begrafenis van Owen bij te wonen. Ze heeft hem niet meer gezien sinds ze samen de plaatselijke supermarkt in brand hebben gestoken, waarna hij naar de gevangenis werd gestuurd en zij naar een opvangtehuis voor jeugdige delinquenten. Isabel besluit in haar geboortedorp te blijven aangezien ze vermoedt dat Owen verantwoordelijk was voor Julia’s dood en nu gaat ze op zoek naar antwoorden. Isabel krijgt hulp uit onverwachte hoek, ze schijnt niet de enige te zijn die bedenkingen heeft bij de onschuld van Owen. Uiteraard zijn er ook bewoners die Isabel liever zien verdwijnen…. Tijdens haar zoektocht verliest Isabel zich in de krochten van haar verleden en terwijl haar wereld uiteenvalt, komt de verbijsterende waarheid eindelijk aan de oppervlakte.

Jones neemt je mee in de roerige jeugd van deze drie vrienden. Ze waren goed bevriend maar ook heel verschillend. De lezer krijgt steeds meer over deze drie personen te weten door middel van herinneringen van Isabel die tijdens haar zoektocht worden opgerakeld. De personen zijn niet echt interessant en de spanning is ver te zoeken. Er komen verschillende personen aan bod om het verhaal spannender te maken en meer diepgang te geven, maar dit mislukt jammerlijk.

Het verhaal wordt steeds vager, naarmate het boek vordert. De lezer blijft toch doorlezen om er achter te komen wat er precies met Julia is gebeurd. Het plot is echter zo treurig en niet logisch geschreven, dat je je afvraagt hoe je dit boek bent doorgekomen. Het is jammer, gezien de achterflap van het boek had het een goed verhaal kunnen zijn.

288

9789023427292