Literatuur & Romans Karakter Uitgevers Februari 2011

De celliste

Lawton heeft zich duidelijk ingelezen in getuigenverklaringen van overlevenden van de oorlog.

Wenen 1934. Het tien jaar oude muzikale wonderkind Méret Voytek wordt leerling van de gerespecteerde professor Viktor Rosen, een joodseemigré uit Duitsland. Terwijl Mérets talent zich ontwikkelt, verandertde wereld om haar heen. Doordrongen van de dreiging van de nazi’s,vertelt Rosen zijn veelbelovende leerling dat hij naar Londen zal vluchten. Wenen komt onder nazi-heerschappij en Méret is getuige vande Duitse maatregelen gericht tegen de Oostenrijkse joden, maar wanneer haar orkest ingelijfd wordt bij de Hitler-jugend, behoudt ze het stilzwijgen en laat ze zich zonder protest het uniform aanmeten.

In dezelfde tijd is Dr. Karel Szabo, Hongaars kernfysicus,geïnterneerd in een kamp op het Isle of Man. Direct na zijn gevangenschap wordt Szabo naar Canada getransporteerd en gered door de Amerikanen, die hem recruteren voor het team in Nieuw-Mexico dat d eatoombom ontwikkelt.

Mérets leven neemt opnieuw een dramatische wending als zij onvrijwillig betrokken raakt bij een joodse verzetsdaad en vervolgens- als een van de weinige niet-joden – gedeporteerd wordt naar het vernietigingskamp Auschwitz. Ze overleeft door haar talent als celliste en in het kamporkest is ze gedwongen te spelen tijdens de aankomst van nieuwe gevangenen. Als de Russen het kamp bevrijden,recruteren ze haar als Sovjet-spionne.

De Celliste is een meeslepend verhaal over hoe een klein meisje opgroeid ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het boek is duidelijk verdeeld in aparte verhalen. Het eerste deel gaat voornamelijk over Méret. Hoe zij leeft en hoe zij met bezieling op haar cello speelt. Dit deel is mooi en realistisch geschreven. De spanning die heerst wanneer Méret naar Auschwitz wordt overgebracht is op de juiste momenten naar voren gebracht. Lawton heeft zich duidelijk ingelezen in getuigenverklaringen van overlevenden van de oorlog.

Het tweede deel gaat over een atoomgeleerde die zijn wetenschappelijke kennis met de lezer deelt. Een lastig en droog stuk om te volgen. Doordat het laatste deel van het boek over een politieagent gaat verandert het verhaal in een soort detective. Uiteindelijk komen de drie verhalen samen, al is het niet erg overtuigend, en passen de puzzelstukjes in elkaar. Het einde is enigzins onverwacht en abrupt wat een beetje afbreuk doet aan het prachtige begin van De Celliste. Even goed een mooi boek.

399

9789061126379