Science Fiction & Fantasy Mynx Februari 2006

De buskruit oorlog

Al met al een prima boek en wederom een must-read voor alle drakenliefhebbers.

Een draak die door de Britten is ingezet als luchtmacht tijdens de oorlog tegen Napoleon, keert nu met zijn begeleider terug uit China om in Turkije drie drakeneieren op te halen. Een nieuwe reis over land brengt nieuwe bondgenoten en vijanden. Draak Temeraire en zijn baas Laurance zullen al hun intellect en vaardigheden moeten gebruiken om deze missie tot een goed einde te brengen…

De situatie in China is eindelijk opgelost en Temeraire en Laurance zijn weer vrij om te gaan. Helaas blijkt hun hulp direct weer nodig. Ze krijgen de opdracht om drie kostbare eieren vanuit Turkije naar Engeland te brengen. Maar is deze opdracht wel te vertrouwen? En hoe is de situatie van de oorlog tegen Napoleon?

Dit derde deel van de Temeraire-trilogie komt vlug op gang. Al vanaf pagina één zit de vaart er goed in. Temeraire en Laurance krijgen weer een nieuwe missie en gaan op pad. Als lezer wordt er dan ook van je verwacht dat je de vorige delen van deze serie hebt gelezen, anders zal het verhaal soms moeilijk te volgen zijn. Groot voordeel is dat je meteen wordt meegezogen in dit nieuwe avontuur van Temeraire en Laurance.

Dit derde deel vond ik dan ook net wat spannender als deel twee. De vaart blijft er goed inzitten en maant de lezer aan door te gaan met lezen. Gelukkig verschaft ook dit deel de lezer weer van nieuwe inzichten in de drakenpsyche en cultuur. Er worden weer nieuwe rassen geïntroduceerd en we krijgen weer een andere rol te zien die sommige draken hebben. En net als in de vorige delen stelen de draken wat mij betreft weer de show. Het blijft heerlijk om over ze te lezen en Novik stelt ons ook in dit deel niet teleur.

Ook biedt dit derde deel weer nieuwe ontwikkelingen in de relatie tussen Temeraire en Laurance, net als nieuwe plaatsen en nieuwe bondgenoten en tegenstanders. Het einde van dit boek biedt een flinke cliffhanger. Als lezer was ik hier aardig door verrast, ik meende dat dit derde deel ook het laatste zou zijn. Niets blijkt echter minder waar, Novik blijkt nog niet uitgeschreven en meer boeken over Temeraire zullen volgen.

Helaas blijven de punten die ik wat minder vond in de vorige delen, ook in dit deel aanwezig. Zo komt ook dit boek soms wat kinderachtig over en lijkt het karakter van Temeraire soms wat tegenstrijdig.

287

9789022544129