Thriller & Spanning A.W. Bruna Oktober 2010

De belofte

Het boek leest vlot weg, al is het nooit echt spannend in de zin van veel actie.

In het stadje Strattenburg kent veel advocaten en Theo Boon beschouwt zichzelf als een van hen, hoewel hij pas dertien jaar oud is. Hij kent iedere rechter, politieman en griffier, en is thuis in de wereld van wetten, regelgeving en rechtspraak. Theo droomt dan ook van een glanzende carrière als advocaat en van successen in de rechtbank, alleen had hij nooit gedacht dat hij nu al midden in de meest sensationele rechtszaak van de afgelopen jaren zou komen.

Het is een gruwelijke moordzaak die heel Strattenburg in spanning houdt en het ziet ernaar uit dat de verdachte zal worden vrijgesproken. Wanneer Theo bij toeval in contact komt met iemand die het proces geheel op zijn kop kan zetten, is hij plotseling de enige die kan voorkomen dat een koelbloedige moordenaar op vrije voeten komt …

John Grisham is een grootheid op het gebied van thrillers met als hoofdthema de advocatuur. Voor het eerst richt hij zich nu tot de jeugd en is een geslaagde stap. Het boek is zeker spannend voor de jongeren onder ons. John Grisham neemt zijn jeugdige lezer serieus en schroomt niet ingewikkelde zaken voor te leggen. Dilemma’s blijven de jonge Boon niet bespaard. Wat te doen als hij iets weet over de moordzaak, maar de getuige niet wil dat dit aan het licht komt? Interessant om als jonge lezer na te denken wat jij zou doen in een dergelijke situatie.

Het boek leest vlot weg, al is het nooit echt spannend in de zin van veel actie. Het draait vooral om de vraag wat verstandig is om te doen en hoe Boon uit de problemen kan blijven. Een interessante kijk op zaken. Daarbuiten speelt uiteraard ook het bekende familieprobleem. Met twee hardwerkende ouders schiet tijd en aandacht er voor de jonge Boon nog wel bij in. Niet zo vreemd dus dat het met Boon dezelfde kant op lijkt te gaan en dat hij op zijn 13e zijn klasgenoten al kan vertellen hoe het er aan toegaat in de rechtszaal!

203

9789022999134