Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Januari 2008

De bekentenis

Als Anscombe wat meer de tijd had genomen om het verhaal, de karakters en het plot wat beter uit te werken, dan had het boek een stuk meer potentie gehad.

Op een prachtige zomerdag in Boston verdwijnt de acht jaar oude Danielle. De enige getuige is een dakloze vrouw met een psychische stoornis. Haar geheugen is niet betrouwbaar. Dr. Paul Lucas, forensisch psychiater, heeft tijd nodig om iets los te kunnen krijgen uit de verwarde vrouw. Tijd die hij niet heeft. De rechercheurs hebben geen enkel vertrouwen in de zorgvuldige en sympathieke vraaggesprekken die Paul voert. En de overlevingskansen van het meisje nemen met het uur af… Paul wordt extreem onder druk gezet – door zijn vrouw en door de politie – om zijn grenzen als mens en als medicus op te zoeken. Is het leven van een kind niet meer waard dan de eed van een arts?

Anscombe heeft er in dit boek voor gekozen om meteen van start te gaan met de verdwijning van Danielle. Introductie van de verschillende personages blijft achterwege en ook de setting wordt niet geïntroduceerd. Paul heeft al snel een dader op het oog en deze wordt dan ook meerdere keren verhoord. In het gehele verhaal komt er niet meer aan bod dan deze verhoren. Het verhaal speelt zich af over slechts een dag en een halve nacht. In enkele uren weet Paul de zaak op te lossen.

Uiteraard is een thriller geen thriller zonder dat de hoofdpersoon persoonlijke problemen heeft en ook Paul blijft dit niet bespaard. Hij en zijn vrouw zijn hun zoontje verloren bij een verkeersongeval en zijn dat nooit te boven gekomen. Het is zonde dat Anscombe dit niet verder heeft uitgewerkt. Hij had hier veel meer uit kunnen halen. Aangezien hij dit niet doet had hij deze kant van de verhaallijn net zo goed helemaal achterwege kunnen laten, het voegt weinig toe aan het eigenlijke verhaal.

Het slot van het boek is wat afgeraffeld en gaat wel erg snel. Met twee nachtelijke verhoren is de zaak opgelost. De dader komt erg ongeloofwaardig over aangezien hij al snel het hele verhaal uit de doeken doet. Dit maakt De bekentenis een aardige thriller maar toch is het verhaal nergens echt spannend. Meeleven met de verschillende personages doe je niet en ook de dader komt weinig geloofwaardig over.

320

9789024560226