Jeugd Karakter Uitgevers Juni 2015

De behandeling

Geen saai ‘tussenboek’ wat vaak te vinden is bij een serie met meerdere boeken. Maar De Behandeling heeft een geheel eigen verhaal.

De Behandeling is het tweede deel in ‘The Program-serie’. In het eerste deel probeerde Sloane uit handen te blijven van Het Programma. Ook James, met wie ze in het tweede deel op de vlucht is, begint steeds zwakker te worden en voelt een depressie opkomen.

De Behandeling gaat over de vlucht van Sloane en James, ze zijn samen maar net ontsnapt uit de handen van Het Programma en de zelfmoordepidemie. Enorme gaten in hun geheugen zorgen ervoor dat ze zich niet alles kunnen herinneren en daarom gaan ze op zoek naar ‘de Behandeling’: een pil die ervoor zorgt dat ze hun herinneringen terugkrijgen. Sloane en James sluiten zich aan bij een groep rebellen, maar het is maar de vraag wie ze kunnen vertrouwen, en ook Het Programma maakt nog steeds jacht op de twee geliefden..

Pluspunten voor de vormgeving van de kaften van de gehele serie. Alleen daarom al, wil je The Program-serie in huis hebben. De kaft met daarop telkens een onherkenbaar personage afgebeeld in een blauwe, vage wereld maakt je als lezer al direct nieuwsgierig naar de inhoud van het boek en dat zonder een woord te hebben gelezen.

De eerste pagina begint met een nieuwsartikel. Onverwachts word je als lezer het verhaal ingetrokken en het maakt je nieuwsgierig naar de inhoud van het boek. Direct bij de start van het verhaal staan Sloane en James voor een moeilijke keuze: ze hebben maar één pil om hun herinneringen terug te halen, wat gaan ze hiermee doen? Een moeilijke keuze die ervoor zorgt dat je ogen over tekst heen vliegen en je de bladzijdes ongemerkt laat omslaan.

Elke bladzijde blijft je boeien. Diverse onverwachtse twist en problemen zorgen ervoor dat je blijft lezen en lezen. Een klein nadeeltje aan dit boek is misschien wel dat het boek wat traag is en af en toe lang blijft hangen. Dat zorgt soms voor ietwat saaiere stukken, die korter hadden gekund. Toch blijft het boek wel zo spannend dat dit wordt vergeven.

Ondanks dat De Behandeling een dystopisch verhaal is voelt het toch realistisch aan. Dit komt door de moeilijke en allesbepalende keuzes die Sloane en James moeten maken. En hun liefde voor elkaar, die in het eerste deel vanzelfsprekend was, nu toch af en toe wat wankelt.

Jammer is dat het boek veel te snel uit is en er een open einde is. Maar gelukkig gaan de gebeurtenissen rondom Het Programma in deel drie van de serie gewoon weer verder.

Al met al is De Behandeling een fantastisch boek, geen saai ‘tussenboek’ wat vaak te vinden is bij een serie met meerdere boeken. Maar De Behandeling heeft een geheel eigen verhaal. Sommige stukken zijn wat langdradig, maar dit wordt Suzanne Young vergeven door de onvoorziene twists. Jammer van het open einde, maar gelukkig ligt het derde en laatste deel alweer bijna in de boekhandel.

344

9789045209517