Jeugd Macc Uitgeverij Oktober 2014

De avonturen van Jesse

Het plot is niet altijd even geloofwaardig. Geloofwaardigheid is echter niet noodzakelijk voor de doelgroep van dit boek. Het gaat immers om actie en spektakel en dat weet Heyman zeker te bereiken. Elke jonge mannelijke lezer wil immers wel een Jesse of Tom zijn.

Jesse en de Belgische Bende is het eerste deel in de serie De avonturen van Jesse. In Jesse en de Belgische Bende moet de vader van Jesse Prinsen met de truck naar België en Frankrijk. Omdat het vakantie is, mogen Jesse en zijn vriend Tom Ketting mee. En natuurlijk Jesse’s superhond Buster! Maar de Belgische wegen worden onveilig gemaakt door een beruchte bende. Als de vrachtwagen zomaar ineens is verdwenen, beginnen de problemen pas echt! Heeft de Belgische Bende ermee te maken? In Jesse en de Jacht op de Wolventand moet Jesse’s vader Josh een vracht afleveren op de Balkan. Jesse en Tom mogen weer mee! Ze zijn nog maar net weg, of de eerste problemen doen zich al voor. De regio blijkt geterroriseerd te worden door een agressieve kolonel met een minileger. Heeft de Geheime Politie een hand in de zaak? En wie is Dragos de Monnik? Jesse, Tom en Buster moeten de strijd aangaan met duistere krachten.

De avonturen van Jesse bevat twee boeken. Het zijn losstaande verhalen die je prima kunt lezen zonder enige voorkennis. In de boeken staan Jesse, zijn beste vriend Tom, hond Buster en Josh, de vader van Jesse, centraal. Josh is vrachtwagenchauffeur en als het vakantie is mogen de jongens mee tijdens een rit naar het buitenland. In het eerste verhaal komen ze terecht in België, waar de vrachtwagen wordt gestolen. In het tweede verhaal gaan ze naar de Balkan om een wolventand af te leveren die over mysterieuze krachten lijkt te beschikken… De beide verhalen bevatten veel vaart en actie. De cover vind ik persoonlijk erg gericht op de mannelijke doelgroep en dat is jammer. De verhalen zullen zeker ook jonge vrouwelijke lezers weten te plezieren.

Minpunt is dat de karakters van Jesse en Tom weinig zijn uitgediept. De verschillen tussen hen komen weinig tot niet naar voren en daardoor lijken ze inwisselbaar. Leuk detail aan het verhaal is dat ze alles samen doen met hond Buster. Hij is echt een speurhond die de jongens op weg helpt en waarschuwt als er gevaar dreigt…

De verhalen zijn duidelijk geschreven voor de jongere lezers onder ons. De beide plots bevatten erg veel actie en zijn niet altijd even geloofwaardig. Corrupte politieagenten, huizen waarop wordt geschoten terwijl er toeschouwers zijn, een zware crimineel die, ondanks alle aanwezige en gewapende politie, toch weet te ontsnappen… Geloofwaardigheid is echter niet noodzakelijk voor de doelgroep van dit boek. Het gaat immers om actie en spektakel en dat weet Heyman zeker te bereiken. Elke jonge mannelijke lezer wil immers wel een Jesse of Tom zijn.

In het boek worden regelmatig woorden gebruikt die de jonge lezer niet zal begrijpen. Om dit begrijpelijk te maken staat er een sterretje achter het woord en onderaan de betreffende pagina wordt uitleg gegeven. Deze uitleg zal af en toe nog steeds ingewikkeld zijn gezien de doelgroep van het boek. Persoonlijk had ik er dan voor gekozen om deze ‘moeilijke’ woorden weg te laten en het op een andere manier te omschrijven.

Een ding is zeker: De avonturen van Jesse weet ongetwijfeld de fantasie van de doelgroep te prikkelen. Ik kan me goed indenken dat mijn zoon van deze verhalen gaat genieten wanneer hij er de leeftijd voor heeft. Fijne avonturenboek!

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

BadgesDebuutBoekenreeks

173