Thriller & Spanning De Fontein Mei 2008

De Alexandrie Connectie

Het verhaal van De Alexandrië Connectie zit uitermate goed in elkaar en het verhaal weet ook best te boeien.

De bibliotheek van Alexandrië was ongeëvenaard en bezat de belangrijkste manuscripten van haar tijd. Toen zij 1500 jaar geleden afbrandde verdwenen al haar schatten van de aardbodem. Maar sommigen geloven dat er nog documenten gespaard zijn gebleven die de huidige drie monotheïstisch godsdiensten op hun fundamenten zouden doen schudden. Een groep multimiljonairs, verzameld in de Orde van het Gulden Vlies, is bereid heel ver te gaan om in het bezit te komen van deze geheime documenten. Cotton Malones bestaan wordt ruw verstoord als hij een e-mail ontvangt waarin staat: Jij hebt iets wat ik wil hebben. Je hebt 72 uur de tijd om het te vinden. Zo niet, dan zal je zoon sterven. Wanneer zijn winkel tot de grond toe afbrandt, weet Malone dat zijn geheimzinnige tegenstander tot alles in staat is om te krijgen wat hij wil: de sleutel tot de verloren bibliotheek van Alexandrië. Malone staat voor een duivels dilemma.

Gezien de verkoopcijfers van de boeken van Steve Berry had ik veel verwacht van zijn nieuwste boek De Alexandrië Connectie. Ook al wil je het niet, naarmate je vordert in het boek, wordt toch steeds weer de vergelijking gemaakt met Da Vinci Code. Dit boek toont wel erg veel overeenkomsten: Mallone als echte held, een dame aan zijn zijde waar hij stiekem nog gevoelens voor koestert, een oplichter die hem probeert te misleiden, raadsels die opgelost moeten worden in een tijdbestek van 72 uur en keiharde actie. Vooral veel en keiharde actie. Iemand omleggen, daar draait Mallone zijn hand niet voor om. Aan actie ontbreek het dan ook niet.

Waar het het boek wel aan ontbreekt is spanning. Berry heeft ervoor gekozen om zowel de kant van de goede personages te volgen als die van de slechte, wat de spanning uit het verhaal haalt. Van begin af aan weten we wie aan welke kant staat. Intrigerend om te lezen maar killing voor de spanning in het verhaal. Verder is het verhaal op enkele punten redelijk ingewikkeld dus is het vooral opletten geblazen tijdens het lezen. De opgeloste raadsels zijn niet altijd even makkelijk te volgen.

Het verhaal van De Alexandrië Connectie zit uitermate goed in elkaar en het verhaal weet ook best te boeien. Probleem is alleen dat het nieuwe van dergelijke boeken af is en dat elk boek automatisch vergeleken wordt met het prachtstuk van Dan Brown. En of je daar als auteur zijnde blij mee moet zijn is nog maar de vraag….

448

9789026123078