Thriller & Spanning A.W. Bruna Januari 2008

De 50/50 moorden

Al met al is de 50/50 moorden een fantastische thriller. Het bevat alle ingrediënten voor een boek dat je in een ruk uitleest.

Een psychopaat met een duivelsmasker ontvoert stelletjes en dwingt hen te kiezen wie van hen tot zonsopgang blijft leven en wie niet. De jonge profiler Mark Nelson wordt op zijn eerste werkdag in het team van de succesvolle rechercheur John Mercer meteen in de zaak van de 50/50-moordenaar betrokken. Op de plaats delict ligt het lijk van een verbrande man in bad en vinden ze een verontrustende tekening op de muur van een soort spinnenweb met symbolen. Als een volgend slachtoffer ontsnapt en zich verward en verminkt op het politiebureau meldt, wordt de zoektocht naar diens vriendin een race tegen de klok. Zij moet vóór de ochtend aanbreekt gevonden worden.

De 50/50 moorden is een sterk geschreven thriller. Vanaf het begin wordt je meegenomen in de gruwelijkheden die de moordenaar gebruikt om zijn stelletjes toe te takelen. Hij kent geen genade en is een waar beest te noemen. Voor mij persoonlijk doet het denken aan de auteur Mo Hayder.

Iedere moordenaar een bepaalde denkwijze en beweegredenen waarom hij dit doet. Dit element is minder goed uitgewerkt in het boek. Enigszins onbevredigd blijf je als lezer achter waarom hij partners laat kiezen. Hij voelt zich dan wel een duivel, maar waarom eigent hij zichzelf deze rol toe? Storend is dit overigens niet want het boek zelf maakt veel goed.

Het hoofdpersonage wordt goed uitwerkt en natuurlijk bezit deze ook de nodige persoonlijke problemen. Zo heeft Mark Nelson zijn vriendin Lise verloren alvorens het daadwerkelijke verhaal zich gaat afspelen. Schuldig voelend dat hij haar niet heeft kunnen redden van een verdrinkingsdood, start het verhaal. Naarmate het verhaal vordert verandert deze denkwijze.

De omgeving waar alles zich afspeelt wordt niet compleet uitwerkt maar dit stoorde mij als lezer niet. Blijvend gefocust op wat er komen gaat leest het boek als een trein. De wendingen die het boek neemt zijn erg goed uitgewerkt. Meerdere malen wordt je als lezer op een verkeerd been gezet.

BadgesLeestip

341

9789022993545