Literatuur & Romans Signatuur April 2013

De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween

De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween is een fijn verhaal met veel charme, vol humor en absurde gebeurtenissen

Allan wordt honderd en dat wordt groots gevierd in het bejaardentehuis, behalve dan dat de jarige het op zijn heupen krijgt en kort voordat het feest losbarst, vertrekt. De tijd die hem rest kan hij beter besteden, vindt hij, en hij klimt uit het raam en verdwijnt. Pers en burgemeester hebben het nakijken. Allan is een nuchter type dat weinig tot geen angst kent en die verder niet al te lang stilstaat bij zijn beslissingen, maar ad hoc handelt en het avontuur op zijn hoogbejaarde leeftijd niet schuwt. Met alle gevolgen van dien.

Nadat het boek al meer dan een jaar in mijn boekenkast stond, heb ik het nu dan eindelijk gelezen. Al tijden was ik benieuwd of het terecht is dat het boek zo bejubeld is sinds de verschijning. Ik moet het Jonasson nageven dat hij het voor elkaar krijgt dat ik vanaf de eerste bladzijde al een glimlach op mijn gezicht heb.

Het verhaal vangt aan met Allan die op het punt staat zijn honderdste verjaardag te gaan vieren in het bejaardentehuis. Hij heeft hier eigenlijk helemaal geen zin in en vlak voordat het feest losbarst, besluit hij door het raam te klimmen en, op zijn pantoffels, de hort op te gaan. Hij heeft geen idee waarheen en zodoende brengen enkele bizarre gebeurtenissen hem op een bijzondere roadtrip. Hij ‘vindt’ onderweg een koffer waar miljoenen aan maffiageld in blijkt te zitten, waardoor al snel de achtervolging op Allan wordt ingezet. De eigenaar wil het geld terug en ook wordt Allan op de hielen gezeten door de politie. Gaandeweg zijn trip blijven steeds meer personen plakken en wordt  het reislustige groepje almaar groter. De meest onwaarschijnlijke types sluiten zich aan.

Het verhaal bestaat eigenlijk uit twee delen. Allan in het hier en nu, tijdens zijn roadtrip, en Allan uit het verleden. De lezer komt te weten wat Allan gevormd heeft tot de man die hij vandaag de dag is. Ook dit gedeelte van het verhaal begint veelbelovend en ook hier vinden de meest absurde gebeurtenissen plaats. Dit absurdisme zorgt voor de nodige humor in het verhaal. Wel betrap ik mij erop dat ik het steeds lastiger vind mijn aandacht erbij te houden in het gedeelte over Allan zijn verleden. Het onwerkelijke stoort  mij totaal niet, dit geeft het boek juist zijn charme. Allan wordt steeds meer de politiek ingetrokken en komt bij allerlei intriges en wereldleiders terecht. Persoonlijk heb ik hier een stuk minder mee, wat ervoor zorgt dat ik vooral uitkijk naar de hoofdstukken in het hier en nu, de bizarre roadtrip.

De 100 jarige man die uit het  raam klom en verdween is een fijn verhaal met veel charme, vol humor en absurde gebeurtenissen. Ik snap zeker waar de populariteit vandaan komt, al had van mij het verleden van Allan wordt bondiger verteld mogen worden. Vrolijk word je zeker tijdens het lezen van dit boek!

BadgesDebuutVerfilmd

439

9789056724887