Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Augustus 2016

Dark Matter

Wat meteen opvalt is de gitzwarte cover met de titel van het boek en de naam van de auteur in grote letters gedrukt. Een beetje onheilspellend begint het wel.

In Dark Matter volgen we Jason Desson. ‘Ben je gelukkig met je leven?’, dat is het laatste wat hij hoort voor hij bewusteloos wordt geslagen door een ontvoerder. Voor hij wakker wordt, merkt hij dat hij vastgeketend is aan een ziekenhuisbed. Hij is omgeven door mensen die hij niet kent, die zijn gekleed in beschermende pakken. ‘Welkom terug vriend’, hoort hij. Jason wordt wakker in een wereld die niet is wat hij gewend is. Zijn vrouw is niet zijn vrouw, zijn zoon is nooit geboren en hij is zelf geen professor natuurkunde.Het leven bestaat uit keuzes. Door één pad te kiezen, sluit je het andere af. Maar wat als dat nu eens niet zo is? Wat als je in een andere werkelijkheid dat andere pad volg?

Dark Matter is het vierde boek dat ik lees van Crouch. Ook de hele Wayward Pines trilogie heb ik gelezen en nog altijd wil ik een keer de tv-serie zien die van de boekenreeks gemaakt is. Benieuwd was ik dan ook naar Dark Matter.

Wat meteen opvalt is de gitzwarte cover met de titel van het boek en de naam van de auteur in grote letters gedrukt. Een beetje onheilspellend begint het wel, op deze manier, al blijkt de duistere cover goed bij het verhaal te passen. Het boek is moeilijk in een bepaald genre te duiden. Het is vooral surrealistisch en doet wat sci-fi aan. Hier moet je wel van houden, of in ieder geval voor openstaan, maar zeker is dat je fantasie wordt geprikkeld. Daarbij zet het thema je aan het denken. Jason kan letterlijk kiezen of hij link of rechts kiest en welke wereld hij binnenstapt, wij als lezers vragen ons in het dagelijks leven regelmatig af, wat als…?

Het thema kan soms best ingewikkeld overkomen, ook door de natuurkundige inslag. Het is dan ook regelmatig opletten geblazen, al zorgt Crouch voor een heldere en zeer begrijpelijke uitleg. Het verhaal is zodoende goed te volgen. Tevens bevat het boek veel vaart en actie, van achtervolgingen tot vechtpartijen. Daarnaast blijft Desson op zoek gaan naar zijn gezin. Deze combinatie maakt dat het verhaal mij regelmatig doet denken aan de Wayward Pines serie en voor mij daarmee een echt Crouch boek is. Ondanks de vaart en actie weet Crouch wel genoeg diepgang aan het verhaal toe te voegen.

Crouch zorgt ervoor dat de lezer het boek met een goed gevoel dicht kan slaan. Toch blijf ik me daarna nog regelmatig afvragen hoe het bepaalde mensen buiten de kubus vergaan is… Niet op iedere vraag volgt het antwoord.

320

9789045211244