Thriller & Spanning A.W. Bruna Augustus 2011

Dan sterft ze

Dan sterft ze heeft zeker potentie om verfilmd te gaan worden. Naast de actie en hightech snufjes, bevat het verhaal tevens een politieke boodschap. Veelbelovend!

Patrick Davis ziet zijn leven langzaam kapot gaan. Zijn huwelijk staat onder druk en hij wordt onterecht uit een filmproductie gegooid waar hij het scenario voor heeft geschreven. Alsof dat allemaal niet genoeg is, ontvangt hij op een ochtend een dvd waarop hij zichzelf in zijn eigen huis kan zien. Na nog een dvd ontvangt hij een e-mail: ‘Vertel dit aan niemand, kom alleen, doe wat we zeggen, anders sterft ze.’ Alles in zijn leven zal opgelost worden als hij maar doet wat er van hem gevraagd wordt. Maar Patrick raakt juist steeds dieper verstrikt in een web van intriges die alles wat hij nog heeft in zijn leven, bedreigen. Hij weet niet meer wat echt is en wat niet, omdat zijn leven nu geregisseerd wordt door anderen. En elke keer als hij eruit wil stappen, volgt er een nare verrassing.

Dan sterft ze begint veelbelovend en erg spannend. Hoofdpersoon Patrick Davis werkt als docent maar heeft een succesvol filmscenario geschreven en de opnames zijn in volle gang. Al snel ontvangt Patrick een serie dvd’s. Op de korte filmpjes staat Patrick zelf, gefilmd in en om zijn eigen huis. Het waarom is volkomen onduidelijk en al snel gaat hij op onderzoek uit en raakt verstrikt in een web van intriges. Hoe verder het verhaal vordert, hoe ingewikkelder het wordt. Het verhaal bevat veel technische snufjes: disks waarvan de filmpjes zichzelf vernietigen na bekeken te zijn, e-mails die na het lezen automatisch gewist worden en hightech afluisterapparatuur. Kortom: alles om de hoofdpersoon en zijn vrouw bijna paranoia te laten worden.

Halverwege het boek verdwijnt de vaart uit het verhaal en daarmee tevens de spanning. Patrick zit middenin zijn onderzoek en wordt nog steeds in de gaten gehouden, maar het komt niet dusdanig levensbedreigend over dat ik als lezer ga zitten duimendraaien voor zijn leven. Minpunt aan het verhaal vind ik, naast de verminderde spanning halverwege, de stereotype benadering van de relatie tussen Patrick en zijn vrouw. Uiteraard hebben zij veel problemen en liggen zo goed als in scheiding. Dit is vaak het geval in dit soort thrillers en met het bewandelen van dit soort geijkte paden ben ik inmiddels wel eens klaar.

Het plot daarentegen zit uitermate goed in elkaar. Zelfs zodanig goed, dat je dit als lezer nooit had kunnen bedenken. Ik had de daders nooit in die hoek gezocht, dus de ontknoping kwam behoorlijk onverwacht en dat is knap. Subtiele aanwijzingen worden in de loop van het verhaal wel gegeven, maar de link naar de daders had ik niet gelegd.

343

9789022997543