Thriller & Spanning Ambo | Anthos Januari 2015

Dame Blanche

Dame Blanche is een heerlijke thriller die prettig wegleest en de doorgewinterde Post fan ongetwijfeld weer enkele uren leesplezier zal opleveren.

De vierendertigjarige Jane Raimy heeft het ogenschijnlijk uitstekend voor elkaar. Ze heeft een eigen kookprogramma op televisie en genoeg miljoenen op de bank om het de rest van haar leven rustig aan te kunnen doen. Toch is Jane niet gelukkig. Haar relatie is net op de klippen gelopen en ondanks stijgende kijkcijfers loopt het met de inhoud van haar televisieshow bepaald niet zoals ze wil. Wat Jane niet weet, is dat er grotere problemen op komst zijn in de persoon van Jerry Lauper, een psychopathische ex-gevangene die zweert bij het boek De kracht van opbouwende gedachten. Hij is meer dan een beetje verliefd op Jane, en vastbesloten erachter te komen of het gevoel wederzijds is…

Wat een heerlijk fijn boek weer van Elvin Post. Exact wat we mogen verwachten. Daarin is hij weinig verrassend maar als je van zijn boeken houdt, kan je deze nieuwste van zijn hand zonder twijfel aanschaffen.

In Dame Blanche volgen we Jane Raimy. Ze heeft een ontzettende passie voor koken en per toeval is ze bij de televisie terecht gekomen. Voor haar staat het koken centraal, dit vindt ze belangrijker dan kijkcijfers of roem. Jane is een prettig persoon en haar karakter is goed uitgewerkt door Post. De lezer leert haar echt kennen. Ze is gescheiden en inmiddels vrijgezel, maar Post waakt ervoor haar te laten zwelgen in zelfmedelijden. Jane is een pittige persoonlijkheid, maar kan af en toe wel wat meer voor zichzelf opkomen.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Jane en vanuit het perspectief van Jerry Lauper. Lauper is net vrij uit de gevangenis en komt terecht bij een neef die hij eigenlijk niet zo goed kent. Deze neef heeft een vriendin die alleen maar bezig is met het krijgen van een kind. Jerry ontwikkelt een heimelijke liefde voor Jane en weet haar zelfs persoonlijk te ontmoeten. Wanneer zijn plan niet loopt zoals verwacht sluit Jerry een pact met zijn neef op Jane te kidnappen.

Jerry, zijn neef en de vriendin van zijn neef zijn zeer goed en treffend neergezet. Vooral de vriendin. Haar naïviteit spreekt boekdelen. Ze is zeer goedgelovig en de lezer snapt meteen uit wat voor milieu ze moet komen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de neef van Jerry. Ook hij is treffend neergezet. Het is niet de vraag of het plan zal mislukken, maar wanneer en wie er uiteindelijk roet in het eten gooit.

Zoals de andere boeken van Post bevat ook Dame Blanche voldoende afwisseling, vaart en actie. Het grove geweld wat ik heb meegemaakt in enkele van zijn eerdere boeken blijft in Dame Blanche achterwege. Het verhaal heeft het ook niet nodig.

Het plot is enigszins voorspelbaar maar zit goed in elkaar. Wel is de manier hoe Jane reageert in het plot niet altijd even geloofwaardig. Desalniettemin is Dame Blanche een heerlijke thriller die prettig wegleest en de doorgewinterde Post fan ongetwijfeld weer enkele uren leesplezier zal opleveren.

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

313

9789041411358