Thriller & Spanning De Boekerij Oktober 2010

Dag van ontmaskering

Vooral heel goed je aandacht er bij houden als je dit boek leest.

John Barron was één van de beste rechercheurs van de ALPD Elite Squad. Maar een dodelijke schietpartij veranderde zijn leven voorgoed. In Europa is hij onder de naam Nicholas Marten een nieuw, teruggetrokken leven begonnen – tot de Amerikaanse president, John Henry Harris, zijn hulp inroept.

Marten wordt naar Equatoriaal-Guinea gestuurd om informatie te verzamelen over een pact tussen een grote Amerikaanse oliemaatschappij en een groep huurmoordenaars. Hij ontdekt dat de Amerikanen wapens leveren aan rebellen in het door een oorlog geteisterde land, en moet vechten voor zijn leven als hij explosief bewijsmateriaal in handen krijgt. Lukt het hem de president te bereiken voor hij wordt ingehaald door anderen die op hetzelfde spoor zitten. Onder wie een voormalige SAS-commandant, de roekeloze directeur van de oliemaatschappij en de CIA…

Moord, geweld en bedrog achtervolgen Marten terwijl hij vlucht van West-Afrika naar Berlijn en Lissabon. Op het spel staat de macht over een reusachtig olieveld – en daarmee de wankele balans tussen goed en kwaad, rechtvaardigheid en politieke spelletjes. De prijs: duizenden mensenlevens. De oorzaak: een geheim document met de naam het Hadrianus Memorandum.

In dit boek volg je de vlucht van Nicholas Marten samen met Anne Tidrow, dochter van de voormalige oprichter van Striker, de oliemaatschappij die belang heeft bij het nieuwe olieveld. Ze worden achterna gezeten door de huidige directeur van Striker die het niet zo nauw neemt met regels en wetten. En Conor White, hoofd beveiliging van Striker, en zijn kornuiten. Ook zijn menig politieagent en zelfs een paar Russen naar hun op zoek. Marten zou in het bezit zijn van foto’s en negatieven die heel compromitterend zijn. Later komt daar pas een kopie van het Hadrianus Memorandum bij.

Vooral heel goed je aandacht er bij houden als je dit boek leest. Er komen heel veel personages langs die dan ook weer met elkaar te maken hebben. Marten en Tidrow vluchten dan wel van Equatoriaal-Guinea naar Berlijn en daarna naar Lissabon, maar raken hun achtervolgers nooit echt helemaal kwijt. Het is een kat en muis spel van 415 bladzijden lang. De karakters van Marten en Tidrow zijn wel goed uitgewerkt maar van hun verleden krijg je alleen hier en daar een fragment. Het is wel een spannend verhaal vol met bedrog, dubbelspel en geheimzinnigheid, ik denk dat de Allan Folsom-fan dan ook niet teleur zal worden gesteld, die is wel bekend met zijn manier van schrijven. Zelf had ik alleen een beetje moeite met de “drukte” in het verhaal, het was mij een beetje teveel van het goede.

416

9789022557709