Literatuur & Romans Arena September 2003

Cuba Libre

Cuba Libre is een aardig boek, maar blijft oppervlakkig.

De 28-jarige Maggie maakt een moeilijke periode door. Haar relatie loopt op de klippen en ze besluit een appartement in Brighton te huren. Eenmaal daar ontdekt Maggie per toeval dat ze met een babyfoon de gesprekken van haar bovenburen, Libby, David en baby Charlie, kan volgen. Al snel ontwikkelt ze een dwangmatige belangstelling voor haar buren. Ook Libby heeft het moeilijk. Na de geboorte van Charlie heeft ze haar baan opgezegd, maar het leven van fulltime huismoeder is niet wat ze wil. Op dat moment komt David met het voorstel om een half jaar naar Cuba te verhuizen om de Spaanse taal te leren. Maggie besluit haar bovenburen te volgen en eenmaal in Cuba ontmoeten Maggie en het stel elkaar wat uitloopt in een vriendschap. Libby en David weten echter niet dat Maggie hen al maandenlang heeft afgeluisterd en werkelijk alles weet van hun persoonlijke problemen. Ondertussen heeft Maggie maar een doel voor ogen: het leven van Libby overnemen.

Cuba Libre vertelt het verhaal van twee jonge vrouwen met ieder hun eigen problemen. Het verhaal wordt door de ogen van zowel Maggie als Libby vertelt. Dit geeft het boek afwisseling en zorgt ervoor dat de lezer op verschillende manieren naar de hoofdpersonen gaat kijken. Zo komt Maggie redelijk normaal over wanneer zij haar belevenissen en gevoelens verwoord. Vanuit het oog van Libby komt Maggie echter wel als labiel en wat afwijkend over waardoor je Libby alleen maar wilt waarschuwen om niet met Maggie in contact te komen.

Het eerste deel van het boek is wat langdradig. Vele pagina’s worden beschreven over het afluisteren van de bovenburen en het uiteindelijke vertrek naar Cuba. Wanneer de vier eenmaal op Cuba zijn kabbelt het verhaal rustig verder. Het duurt lang voor er echt schot in het verhaal komt en duidelijk wordt waar naartoe wordt gewerkt. Op het moment dat boek spannender wordt, wordt al snel duidelijk dat de gebeurtenissen en trauma’s uit het verleden niet voldoende worden uitgediept waardoor het verhaal oppervlakkig blijft en er geen begrip voor Maggie ontstaat. Het tegenovergestelde gebeurt: al snel komt Maggie over als een wat zeurderig persoon die de obstakels in haar leven anders aan had moeten pakken. Wanneer eenmaal duidelijk wordt waar de obsessie van Maggie vandaan komt weet het boek nog steeds niet te boeien, omdat ook dit deel onvoldoende uitgewerkt is en te weinig diepgang bevat.

Zowel Maggie als Libby hebben een epiloog aan het eind van het boek, wat bijdraagt aan een goede en tevreden afronding van het verhaal. Zo weet de lezer hoe het Maggie en Libby vergaat een paar maanden na hun avonturen op Cuba.

Cuba Libre is een aardig boek, maar blijft oppervlakkig. Wanneer je het boek eenmaal weglegt is het lastig weer op te pakken. Emily Barr weet de lezer niet voldoende te boeien waardoor het boek al snel dagen op de plank ligt. Het verhaal had met meer tempo verteld mogen worden waardoor het voor de lezer leuker blijft om het verhaal te volgen en het verhaal meteen ook spannender wordt. Cuba Libre is vooral een leuk boek voor een dagje strand.

349

9789069747224