Chicklit VCL/West-Friesland September 2013

Cruise Control

Van Tongeren biedt veel achtergrondinformatie, schrijft erg helder en duidelijk over de omgeving en heeft hiermee een heerlijk wegdroom-boek geschreven.

Lara leidt een lekker leven. Ze is woordvoerder van een grote bank, komt op alle belangrijke borrels, heeft een affaire met een BN’er en spreekt elke week met haar beste vriendinnen af voor een eetdate. Maar achter gesloten wc-deuren gaat het een stuk minder goed met haar. Daar heeft ze last van hartkloppingen en duizelingen.

Lara’s vriendinnen merken dat ze op haar tenen loopt en vinden dat het tijd is om te relaxen. Ze nemen haar mee op een Nijlcruise. Die hangt aan elkaar van opdringerige verkopers en mummies van toiletpapier, maar misschien zit er onder al die kitsch juist precies wat Lara nodig heeft.

Wat een leuk, verrassend boek is dit! De verwachting die ik had -luchtige chicklit- is niet juist. Cruise control heeft inderdaad de ingrediënten van een chicklit, maar het biedt veel meer diepgang dan ik had verwacht. Lara kampt namelijk met demonen. En dat zijn niet je standaard ‘Oh ik heb het zo zwaar want er is iets vervelends in mijn jeugd gebeurd’-trauma. Haar problemen zitten veel dieper. Dat er iets extra’s toegevoegd zit in het boek wordt duidelijk via schuingedrukte passages, die het verhaal onderbreken. Dit zijn flashbacks van Lara.

Carlie van Tongeren wordt op de achterflap van haar boek omschreven als een globetrotter. Ze heeft zelf al vele, verre reizen gemaakt en ze werd geïnspireerd om Cruise control te schrijven toen ze zelf een cruisetocht maakte over de Nijl. Dit wordt erg duidelijk tijdens het lezen. Van Tongeren biedt veel achtergrondinformatie, schrijft erg helder en duidelijk over de omgeving en heeft hiermee een heerlijk wegdroom-boek geschreven. Je ziet de piramides, de kustlijn van de Nijl en de opdringerige Egyptische verkopers zo voor je!

Cruise control is een vermakelijk, verrassend diepgaand en vooral erg leuk boek. De personages zijn voldoende uitgewerkt, hebben elk hun eigen verhaallijn en vullen elkaar mooi aan. Lara is een herkenbaar type, en gelukkig niet het typisch onhandige, gênante meisje dat zo vaak wordt opgevoerd in chicklits. Dit is een powervrouw die verkeerde keuzes maakt en kampt met een heftig verleden. Van Tongeren schrijft daarnaast ook nog eens prettig waardoor ik het boek met veel plezier heb gelezen.

240

9789401901369