Thriller & Spanning Augustus 2014

Conflict

Conflict is een prettig debuut, maar helaas weinig spannend en behoorlijk voorspelbaar.

Is hun vriendschap sterk genoeg om het verraad te overleven? Eva en Lotte zijn al sinds de kleuterschool onafscheidelijk. Hun vriendschap is de wereld. Lotte is getrouwd en moeder van een tweeling. Eva werkt bij een bank en woont samen met Johan, een makelaar in onroerend goed. Dan worden er in Ravenstein, het stadje waar de vriendinnen wonen, dode vrouwen gevonden. De ontzielde lichamen zijn gemarteld, de lompheid van de verkrachtingen is ongekend. Al snel na de vondst ontdekt Eva iets verschrikkelijks. Het gaat haar voorstellingsvermogen volledig te boven. Ze verzet zich tegen de waarheid, maar de feiten stapelen zich op. Hoe kan ze haar vriendin Lotte beschermen?

Conflict is het debuut van Susan Moonen. In het verhaal volgen we de hartsvriendinnen Eva en Lotte en hun beider persoonlijke levens. Hun leven verschilt nogal van elkaar. Lotte is getrouwd (niet altijd even gelukkig) en moeder van een tweeling. Eva woont samen met Johan en weet niet of ze überhaupt wel kinderen wil. En wilt ze deze dan met Johan? Wanneer ze de broer van Lotte ontmoet wordt ze aan het twijfelen gebracht. Ondertussen wordt het dorpje Ravenstein ook op zijn kop gezet. Er vinden in korte tijd meerdere moorden plaats. Eva  verdenkt al snel de man van Lotte. Wanneer ze dit eerlijk opbiecht, gaat hun vriendschap wankelen. Heeft Eva gelijk of ziet ze het dan toch verkeerd?

Conflict is een prima debuut van Moonen. Het verhaal bevat prettig leesbare, korte hoofdstukken. Ook heeft ze ervoor gekozen om twee totaal verschillende hoofdpersonen te gebruiken, waardoor de lezer deze goed uit elkaar kan houden. Het blijft prettig overzichtelijk. Het verhaal wordt verteld vanuit ik-persoon Eva. Maar ook bevat het verhaal gebeurtenissen vanuit het perspectief van Lotte en dat van de moordenaar. Het boek bevat enkele korte hoofdstukken met gedachtes van de moordenaar. Zo weet de lezer wat deze van plan is en wat de volgende stap zal zijn.

Doordat Conflict zich richt op slechts enkele personages, weet je als lezer dat één van hen de moordenaar moet zijn. Voor lezers die vaker dit type boeken leest, is het niet moeilijk te achterhalen wie dat is. Mijn verdenking bleek al snel te kloppen en dat haalt de spanning wel uit het verhaal weg. Door de korte hoofdstukken blijf je echter toch steeds verder lezen waardoor je door het boek heen vliegt.

Conflict is een prettig debuut, maar helaas weinig spannend en behoorlijk voorspelbaar. Desondanks ben ik benieuwd naar een eventueel volgend boek van Moonen. Ik denk zeker dat zij met de jaren zal groeien als auteur van spannende verhalen!

222

978946109131