Literatuur & Romans Ambo | Anthos November 2010

Cleopatra

Stacy Schiff is erin geslaagd Cleopatra als een sterke, intelligente en berekenende vrouw te beschrijven.

Op haar achttiende werd Cleopatra koningin en daarmee was ze in één klap beroemd. Speculatie en aanbidding, roddel en achterklap vielen haar ten deel. Ze kreeg een kind van Julius Caesar en later nog drie kinderen van diens opvolger Marcus Antonius. Op haar 39ste vond ze de dood. In de tweeduizend jaar na haar dood hebben velen over haar gesproken en geschreven, onder wie de grootste schrijvers en dichters. Ze is vereeuwigd in vele schilderijen en beelden, en er zijn opera’s over haar gecomponeerd. In later tijden werd haar naam verbonden aan een planeet, een computerspel en een sigarettenmerk, aan fruitautomaten en stripteaseclubs. Haar geschiedenis werd misbruikt door moralisten en vrouwenhaters, maar haar leven vormde ook een voorbeeld voor velen. Cleopatra werd een mythe, en meer dan dat.

Cleopatra is een historisch verhaal over werelds grootste vrouwelijke heersers van Egypte en werelds grootste heerser van Rome. Het verhaal begint bij een nog jonge Cleopatra, aan de voet van haar rijzende koninkrijk. We krijgen een glimp van hoe de tijd in 32 voor Christus eruit moet hebben gezien, hoe mensen dachten en hoe de verstandhouding was binnen families. Enigszins bemoeilijken de vele latijnse namen het lezen van dit boek, evenals de verschillende tijden waarin dit verhaal zich afspeelt. Niettemin een erg interessant boek over het leven van Cleopatra en hoe zij in contact komt met Julias Caesar en Marcus Antonius wiens namen nog altijd door onze geschiedenisboeken gonzen. Stacy Schiff is erin geslaagd Cleopatra als een sterke, intelligente en berekenende vrouw te beschrijven. Het boek doet haar zeker eer aan.

373

9789026321429