Thriller & Spanning Mistral Maart 2011

Chimaera

Ondanks dat een prima thriller dat makkelijk wegleest. Fijn boek voor op je balkon, in het zonnetje of om te lezen voor het slapen gaan.

Wanneer Annes man wordt vermoord, is zij als bijna-ex de hoofdverdachte in een zaak die steeds ingewikkelder lijkt. Als ze samen met privédetective Bart zelf op onderzoek uit gaat, ontdekt ze steeds meer geheimen over de man die ze zo goed dacht te kennen. Wanneer Anne zelf doelwit wordt van de moordenaar, zet ze alles op alles om het raadselachtige leven van haar grote liefde te ontrafelen. De politie ziet Anne als hoofdverdachte aangezien ze niet meer weet wat ze in de nacht van de moord heeft gedaan, door overmatig alcoholgebruik. En ze is door haar bijna ex-man inmiddels ingeruild voor een jonger exemplaar.

In haar zoektocht naar de moordenaar wordt Anne bijgestaan door privedetective Bart. Bart komt niet als professional over en hij lijkt veelal door toeval aan zijn bevindingen te komen. Ditzelfde geldt voor de politie. Terwijl het onderzoek van Anne en Bart gestaag vordert, loopt het onderzoek van de politie al snel helemaal vast. En dat terwijl zij toch echt meer middelen tot hun beschikking hebben. Dit komt ongeloofwaardig en weinig realistisch over. Ook wordt Anne, ondanks dat ze hoofdverdachte is, wel erg makkelijk vrij gelaten. Ze mag doen en laten wat ze wil, zelfs naar het buitenland vertrekken om daar hun onderzoek voort te zetten, is voor de politie geen enkel probleem.

Het verhaal lijkt vooral te gaan om de snelle tv-wereld met alles wat daarbij hoort. Er wordt rijkelijk wijn gedronken en het glamour leventje gaat bijna de overhand nemen ten koste van het verhaal. Het luxe leventje weet Kasper wel goed te omschrijven. Leuke ervan is echter wel dat het verhaal zich op verschillende tot de verbeelding sprekende locaties afspeelt waaronder Amsterdam en Curacao. Toch neemt niet weg dat dit het verhaal wat ondersneeuwd. Het verhaal wordt nergens echt spannend terwijl Anne goed in de gaten wordt gehouden door de dader en flink bedreigd.

Het plot is wat magertjes. Hoewel het goed in elkaar steekt is er enige teleurstelling als de ontknoping tot de dader volgt. Eigenlijk had je het al kunnen weten. Het plot zit goed in elkaar en klopt van alle kanten, maar wat meer diepgang aan het verhaal zou geen verkeerde keus zijn geweest. Het gaat er vooral om wie het gedaan heeft waardoor het waarom er wat magertjes vanaf komt.

320

9789049998332