Chicklit Cupido Juni 2010

Cheesecake & Kilts

Verkerk heeft een romantisch verhaal met een vleugje actie en spanning geschreven, zoals we van haar gewend zijn!

Anita Verkerk heeft weer een heerlijk romantisch verhaal geschreven waarbij elke vrouw kan wegdromen. In dit verhaal volgen we hoofdpersoon Robien. Samen met haar twee vriendinnen gaat ze een weekend naar Schotland. Ze reizen met de trein en tijdens een korte tussenstop besluit Robien ijsjes te kopen. Op het moment dat ze uitstapt voel je hem al aankomen: de trein rijdt door zonder haar! Op dat moment begint het verhaal pas echt en komt de pech Robien tegemoet. Gelukkig zijn er wat hulpvaardige Schotten die haar de helpende hand uitsteken. Ze vangen haar op in een mooi Schots kasteel. Maar zijn ze wel zo hulpvaardig als ze zich doen voorkomen?

Anita Verkerk mixt de twee ingrediënten de we van haar gewend zijn: spanning en romantiek. Dat blijkt een prima combinatie gezien dit boek. Het verhaal heeft een behoorlijke vaart en de gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Het verhaal bevat actie en is tevens een tikje mysterieus door de tussenkomt van Nessie, het monster van Loch Ness. Zou hij dan toch echt bestaan? De toevoeging van het kasteel maakt dat het verhaal een mystiek tintje krijgt en wat historie ademt.

Enig minpunt aan het verhaal is dat het soms op teveel toevalligheden aan elkaar hangt. Bij een boek van Verkerk weet je van te voren dat het verhaal alsnog een happy end krijgt. Zo ook in dit geval. Helaas gaat Verkerk hier iets te ver in door, zodat zelfs de familie uiteindelijk tevreden wordt gesteld. Hier mag Verkerk wat mij betreft wat ruimte overlaten aan de lezer. Op het moment dat de lezer al tevreden is, gaat Verkerk nog net een stapje verder.

224

9789490763015