Jeugd Pimento November 2009

Cathy’s ring

Zeker een boek dat de moeite waard is om gelezen te worden als je van boeken met een twist houdt.

Cathy’s leven gaat niet bepaald over rozen: ze heeft haar middelbareschooldiploma op zak maar nul ervaring, ze heeft het ene rotbaantje na het andere en haar vriend Victor blijkt onsterfelijk. O ja, en ze wordt achternagezeten door de meedogenloze handlangers van Lu, die eropuit zijn haar om zeep te helpen. Cathy weet wanneer ze kansloos is en besluit dan ook stilletjes te verdwijnen. Maar haar vrienden Emma, Pete, Victor en Jun weten haar ervan te overtuigen dat ze Lu voor eens en altijd het zwijgen op moet leggen. Cathy wordt intussen verliefd op een (sterfelijke) jongen. Ze weet niet dat Victor uitgerekend op dat moment het ultieme offer heeft gebracht om een zo normaal mogelijke relatie met haar te kunnen hebben…

Cathy’s ring is het spannende plot in de trilogie over Cathy. Helaas bevat dit boek lang niet zo vele bewijsmateriaal als de eerste twee delen. Dat was juist zo leuk! Gelukkig bevat het boek genoeg tekeningen en krabbels waardoor het lijkt of je in een echt schrift zit te bladeren.

Het boek begint met een subtiele korte terugblik om wat er gebeurd is in de eerste twee delen. Zo weet de lezer meteen weer hoe of wat en kan het verhaal in volle vaart van start gaan. Toch is er zo veel gebeurd in de eerste twee boeken, dat ik lezers wil aanraden echt met deel 1 te beginnen. Dit maakt het gemakkelijker te volgen en doet uiteraard het verhaal meer eer aan.

Het boek gaat snel van start en al snel volgen we Cathy in haar spannende tocht. De voorvaderen van heer vriendje zijn alom ruim vertegenwoordigt en de achtervolgingen en vluchtpogingen liegen er niet om. Gelukkig heeft Cathy een goede vriendin die haar steunt. Cathy krijgt er in dit boek ook nog haar vader bij, die jarenlang tegen haar moeder heeft gelogen. Dilemma’s genoeg dus. Naast alle gebeurtenissen houden ook de korte hoofdstukken de vaart er in. Deze bevatten allemaal een pakkende titel waardoor je al gauw geneigd bent nog een hoofdstuk verder te lezen.

De auteurs hebben gedurende het hele verhaal de juiste dosering gebruikt: een combinatie van spanning en actie, vriendschap en liefde. Leukste en meet unieke aan dit boek blijft uiteraard de interactiviteit met de lezer. Zeker een boek dat de moeite waard is om gelezen te worden als je van boeken met een twist houdt.

224

9789049923785