Jeugd De Harmonie Mei 2005

Candy

Het boek is zo spannend, dat je het boek in één ruk uit wilt lezen

Het boek Candy gaat over de liefde tussen de tieners Joe en Candy. Joe ontmoet Candy op het station van Londen en is op slag verliefd. Ze hebben een eerste afspraak in MacDonalds en praten over niets in het bijzonder.

Joe raakt echter helemaal ondersteboven van deze mysterieuze meid en kan haar niet meer uit zijn hoofd zetten. Hij denkt dag en nacht aan haar en schrijft zelfs een lied over haar. Er is alleen één groot nadeel aan Candy; zij bevindt zich in de wereld van seks, drank en drugs. Candy doet veel om aan geld te komen, zodat zij haar dagelijkse behoefte naar drugs kan bevredigen. Ze blijkt een aan heroïne verslaafde prostituee te zijn. Joe is echter zo gek van haar dat hij opnieuw naar Londen gaat om haar op te zoeken. Voor Joe het goed en wel doorheeft begeeft hij zich in de wereld van Candy, de onderwereld van Londen. Als hij voor Candy wil gaan, krijgt hij haar agressieve pooier Iggy er bij. Zal het Joe lukken om Candy uit de wereld van drugs en prostitutie te laten ontsnappen of steekt pooier Iggy hier een stokje voor?

Kevin Brooks schrijft voor zowel jeugd als volwassenen. Candy is zijn derde roman in het genre jeugdliteratuur en mikt op de leeftijd van 13 jaar en ouder. De cover van het boek lijkt weinig aantrekkelijk, maar geeft precies weer hoe Candy zich voelt. Zij zit achter tralies opgesloten in een huis en schreeuwt inwendig om hulp. Joe weet Candy op te merken en zo begint een verhaal vol spanning en sensatie.

Volgende het Engelse The Gardian is Candy een verslavend boek. Geen woord hiervan is gelogen. Ik heb het boek in één dag uitgelezen. Het eerste deel van het boek is weinig spannend en draait voornamelijk over de ontmoeting en kennismaking tussen de twee tieners. Toch wil je blijven lezen, om erachter te komen hoe het tussen hen zal verlopen. De schrijver gebruikt een slimme truc om de lezer aan te moedigen vooral verder te lezen. In bepaalde fragmenten blikt hij alvast kort vooruit. Zo wordt er in een bepaald hoofdstuk bijvoorbeeld gezegd: Maar er gebeurde nog iets. Iets wat het onvergetelijk maakt. Dergelijke korte vooruitblikken, maken dat je wilt weten wát er dan zo onvergetelijk is en wat er staat te gebeuren, waardoor je verder gaat lezen.

Het tweede deel van het boek is zo spannend, dat je het boek in één ruk uit wilt lezen. Je wilt weten of het Joe lukt Candy uit die wereld te trekken, of dat hij zichzelf op wel erg glad ijs begeeft. Het lukt de schrijver om je hart af en toe wat sneller te laten kloppen. Dat is knap. Ook leef je erg mee met de hoofdpersonen Joe en Candy. Dit komt mede door het gebruik van de ik-vorm in het boek. Dat maakt dat het duidelijk wordt hoe Joe zich voelt en in wat voor wereld hij leeft. Terwijl je het boek aan het lezen bent, ben je de hoofdpersonen inwendig aan het aanmoedigen om bepaalde zaken juist wél of niet te doen.

Het boek mag dan gericht zijn op de leeftijd van 13 jaar en ouder, laat je daar niet van weerhouden om het boek te lezen. Knap dat de auteur je aan het boek gekluisterd houdt, zonder dat je het in de gaten hebt. Voor je het weet ben je op de laatste pagina en klap je het boek dicht. Zeker een aanrader, ongeacht je leeftijd.

BadgesLeestip

325

9789061697435