Literatuur & Romans Lebowski November 2013

Butcher’s Crossing

Wat het boek zo subliem maakt zit hem vooral in de gedetailleerde vertelwijze van Williams, zonder dat het gaat vervelen. Hij weet de lezer naar de strot te grijpen.

Amerika, 1873. De jonge Will Andrews stopt met zijn opleiding aan Harvard en trekt westwaarts op zoek naar avontuur, naar het echte Amerika. Als hij na een lange reis aankomt in het van God en iedereen verlaten dorp Butcher’s Crossing in Kansas neemt Andrews een ingrijpend besluit: hij gaat mee op wat één van de laatste grote jachten op de bizon zal zijn, een dier dat vrijwel uitgeroeid is door de handel in huiden. De ervaren jager Miller leidt de expeditie naar een kudde van duizenden bizons in een verborgen vallei. Terwijl Miller als een bezetene in de weer is om elke nog levende bizon te doden, worden de mannen in het nauw gedreven door de snel invallende winter en leert Andrews meer van zijn land dan hij ooit had kunnen voorzien.

Butcher’s Crossing is het tweede boek dat ik las van Williams. Vreemd genoeg lees ik zijn boeken in omgekeerde volgorde. Augustus heb ik al gelezen en Stoner staat nog altijd ongelezen in mijn boekenkast. Al zal dat na het dichtslaan van Butcher’s Crossing ongetwijfeld niet lang meer duren.

In het verhaal volgen we Will, een jongeman die met enkele duizenden dollars op zak het avontuur tegemoet gaat. Hij besluit, tegen de adviezen in, samen met een drietal anderen op jacht te gaan naar bizons. De handel in bizon huiden is florerend en de heren denken een flinke slag te kunnen slaan. Miller, de aanvoerder van de groep, heeft tien jaar daarvoor duizenden bizons in een vallei zien staan. Op gevoel gaan de mannen op zoek naar deze vallei.

Williams heeft een sublieme schrijfstijl, hij is een ware kunstenaar. Hij neemt duidelijk de tijd om het verhaal om gang te laten komen. Williams weet exact waar hij uitvoerig de tijd moet nemen om gebeurtenissen, omgeving en gevoelens te schetsen. Daarentegen durft hij er later in het verhaal ook voor te kiezen om een behoorlijke tijdsprong te maken.

De barre tocht is zo levendig beschreven dat je het dorre en uitgestrekte landschap voor je ziet en de verzengende hitte haast voelt. Je zit bijna naast Charlie Hoge op de bok, starend in het eindeloze landschap en met een strootje tussen de tanden. De hardheid van het leven, en het overleven, van toen heeft Williams treffend weten te beschrijven. Evenals het rotte hout waar de huizen van het dorp van zijn gebouwd, de ramen zonder glas en de gordijnen die wapperen in de wind. Ondanks het harde leven en de barre tocht heb ik vooral medelijden met de bizons. Al die duizenden die afgeslacht zijn… en waarvoor?

Wat het boek zo subliem maakt zit hem vooral in de gedetailleerde vertelwijze van Williams, zonder dat het gaat vervelen. Hij weet de lezer naar de strot te grijpen. Het is haast of ik een film kijk in plaats van een boek lees. Ongekende klasse.

BadgesKlassiekerLeestip

334

9789048816743