Chicklit Truth And Dare Oktober 2006

Buikgevoel

Buikgevoel is een boek dat hoort bij de top van de internationale chicklit.

Lara Stone werkt als decaan op een privé-school in LA. Ze heeft elke dag te maken met verwende kinderen en is zelf absoluut nog niet klaar voor een eigen kindje. Niet nu alles net zo lekker loopt in haar leven en ze eindelijk weer in maatje 36 past. Haar man Andrew denkt daar anders over; hij wordt liever vandaag dan morgen nog vader.

Uiteindelijk gaat Lara overstag en raakt zwanger. De hormonen gieren door haar lijf en haar buik groeit, tot afgrijzen van haar vrienden en baas. Als klap op de vuurpijl heeft ze ook nog de taak gekregen om de onhandelbare Tick, dochter van een rijke filmregisseur, geplaatst te krijgen op de universiteit van New York. Als Lara dat lukt, mag ze het komende schooljaar parttime gaan werken.

Buikgevoel is een boek dat hoort bij de top van de internationale chicklit. Wát een debuut van schrijfster Risa Green. Het boek is humoristisch geschreven met veel grappige fragmenten. Je moet er wel tegen kunnen dat het onderwerp baby en zwangerschap centraal staat. Verwacht geen boek vol huilende baby’s, integendeel. Centraal staat de angst van Lara om kinderen te krijgen en haar redenen om er niet aan te beginnen. De voor- en nadelen van baby’s worden op een grappige manier verwoord en ook de beschrijvingen over haar man Andrew bezorgen je regelmatig een glimlach om de mond.

Apart aan het boek is dat de schrijfster zich regelmatig tot de lezer wendt. Zo betrekt hoofdpersoon Lara je in het verhaal en lijkt het of Lara tegen jóu praat. Op deze manier raak je betrokken bij de gebeurtenissen van Lara en zit je voor je gevoel echt in het boek. Het komt over of Lara een vriendin van je is en je betrekt bij haar belevenissen.

Risa Green heeft een vlotte schrijfstijl. De schrijfster gaat woorden als ‘tieten’ en ‘konten’ niet uit de weg. Buiten dat is de lay-out van het boek aantrekkelijk. Er wordt een niet regulier lettertype gebruikt en de hoofdstuktitels zijn grappig.

Enig minpunt aan het boek vind ik dat haar bevalling niet beschreven wordt. Enkele dagen voor Lara gaat bevallen eindigt het boek. En dat terwijl er negen maanden lang naar de bevalling wordt toegeleefd. Het zou een mooie afronding zijn geweest als de bevalling nog was meegenomen in het verhaal. Nu blijf je als lezer toch een beetje nieuwsgierig hoe Lara zich door de bevalling heeft geloodst.

Wellicht dat je hier als lezer nog achter kunt komen, aangezien volgend jaar het vervolg op Buikgevoel zal verschijnen. Het boek is zo populair, dat er in Amerika een tv-serie van gemaakt is en wordt uitgezonden. De serie zal uiteindelijk ook in Nederland op tv te zien zijn.

BadgesVerfilmd

304

9789049999476