Chicklit Free Musketeers Mei 2009

Bubbels & Blessings

Ramerman heeft echter wel een goede mix gevonden tussen luchtigheid en serieuzere zaken.

Helen, Brenda en Floor zijn al meer dan tien jaar vriendinnen door dik en dun. Helen is succesvol jurist bij een toonaangevend advocatenkantoor, Floor is net afgestudeerd accountant en Brenda is dochter uit een rijk gezin. Na alle gebeurtenissen in New York komt hun leven op een keerpunt tijdens een goed gesprek in hun favoriete café. Ze gaan een weddenschap aan om drie maanden in ramadan te leven wat betreft seks en willen nu alleen nog maar een serieus en geordend leven. Helen houdt zich afzijdig en ziet het als geen zware klus, totdat ze dan wellicht toch de ‘ware’ ontmoet? Doorbreekt ze de afspraak met haar vriendinnen?

Bubbels en Blessings leest heerlijk makkelijk en snel weg, mede door het simpele taalgebruik van Ramerman. Hierdoor is het boek voor iedereen goed toegankelijk.

Het verhaal draait allemaal om drie vriendinnen die elkaar goed kennen. Ze maken van alles mee, serieuze problemen, maar ook tripjes naar ontspanningsoorden en genoeg scharrels met jongens. Dit maakt het soort vriendschap erg herkenbaar voor meiden in dezelfde leeftijdscategorie. Wat echter minder herkenbaar is, is de manier waarop de dames met jongens en seks omgaan. Dit gaat wel erg gemakkelijk en komt daardoor vaak ongeloofwaardig over. Ik kan mij met geen mogelijkheid voorstellen dat je letterlijk met een verpleger de bezemkast van het ziekenhuis induikt, terwijl je beste vriendin in de wachtkamer zit omdat haar vader stervende is. Hier laat Ramerman punten liggen en doen de gebeurtenissen afbreuk aan de geloofwaardigheid van het hele verhaal.

Ramerman heeft echter wel een goede mix gevonden tussen luchtigheid en serieuzere zaken. Zo wordt een van de drie dames misbruikt, waardoor haar hele leven op zijn kop komt te staan. Hier had Ramerman wel wat dieper op in mogen gaan en het gedetailleerder uit mogen werken. Juist in dit gedeelte van het verhaal is het boeiend om te lezen hoe de vriendinnen met de situatie omgaan. Ik ergerde me soms aan het herhaaldelijke gehuil en de weinig ondernomen actie. Op een gegeven moment bekruipt je als lezer het gevoel ‘dat weten we nou wel.’

Desalniettemin een prima verhaal van Ramerman dat lekker weg leest. Een fijne chicklit met genoeg serieuze onderwerpen. Als Ramerman in haar derde boek haar personages wat meer uitdiept, dan moet het helemaal goed komen!

202

9789048406302