Literatuur & Romans De Geus April 2011

Bruid van de dood

Wat Tahir heel slim doet is de positie van Pakistaanse vrouwen op positieve wijze neerzetten.

Sophia groeit op in een Pakistaans gezin dat zich in Rotterdam heeft gevestigd. Haar ouders houden vast aan moslimtradities uit het land van oorsprong. Daarbij hoort ook dat zij voor hun dochter een geschikte partner zoeken. Een volle neef in Londen lijkt de ideale match. De verwesterde Sophia voelt zich als de kleine zeemeermin in het gelijknamige sprookje van Andersen. Ze verlangt naar een andere wereld. Maar durft ze voor zichzelf te kiezen of beantwoordt ze aan haar wat haar omgeving van haar vraagt?

Hoe vaak kom je een dergelijk verhaal niet tegen in een vrouwentijdschrift; Islamitisch meisje zit gevangen in een liefdeloos, soms zelfs gewelddadig huwelijk, met een familielid. De psyche van het meisje in kwestie wordt vaak maar kort beschreven. Ze voelt zich gedwongen maar durft niet in opstand te komen tegen haar ouders. Maar hoe zit dat dan? Naema Tahir gaat heel diep in op die vraag.

Het verhaal van Sophia, en ook haar nichtje Samia in Londen, is indrukwekkend en vooral verhelderend. Beide meisjes worden in een positie gebracht waar ze zich absoluut niet in willen bevinden. Samia is uitgehuwelijkt aan een jeugdvriend waarmee ze een liefdeloos, ellendig huwelijk heeft. Sophia is verloofd met haar neef, en doet alles om de verloving tegen te werken. Haar ouders willen echter van geen wijken weten en praten haar een enorme dosis schuldgevoel aan.

Wat Tahir heel slim doet is de positie van Pakistaanse vrouwen op positieve wijze neerzetten. Ze hamert er bijna constant en bijna smekend op dat Pakistaanse vrouwen veel meer rechten hebben dan ze denken. De enige reden dat ze niet voor hun rechten opkomen is het schuldgevoel dat de familie op ze legt, en de gewoonte om hun ouders te gehoorzamen. Tahir heeft met dit boek een brug proberen te slaan voor de rechten van Pakistaanse vrouwen. Ze geeft voorlichting in de vorm van een roman.

Dit is positief, maar het voelt naarmate het boek vordert iets teveel opgelegd. De nadruk komt teveel op de vrouwenrechten te liggen, en hoe vrouwen hun positie binnen de Pakistaanse cultuur kunnen versterken. Gelukkig doet dit geen afbreuk aan het verhaal, want dat blijft heftig, verhelderend en opzienbarend. Ik kan eerlijk zeggen dat ik veel nieuwe dingen heb geleerd over familiedynamiek en vrouwenrechten.

317

9789044515503