Thriller & Spanning De Geus Mei 2013

Broers in Barcelona

Een mooi verhaal waarin familierollen vast liggen en waarin de irritaties en het onbegrip van de personages naar elkaar toe mooi beschreven worden.

Het is ochtend als Epi de wc van een café binnenloopt in een achterbuurt van Barcelona. Er zijn op dat moment vier mensen aanwezig. Wanneer hij van de wc af komt, pakt Epi een hamer uit zijn tas, vermoordt een van hen en vlucht. Zijn broer en de barman nemen het voor hem op, maar voor Epi is dit nog maar het begin: hij is een koortsachtige zoektocht begonnen naar Tiffany, de vrouw van zijn dromen en tevens de reden voor de moord. Wat gaat hij doen als hij haar vindt?

Dit boek heeft mij verrast, ondanks dat het enige tijd duurde voordat ik in het verhaal zat. Vanaf dat moment kon ik niet meer stoppen met lezen. Het ‘treurige’ verhaal gaat over twee broers, Alex en Epi die beide verschillend zijn. Alex lijkt de meest wijze van de twee te zijn en probeert Epi te helpen waar hij kan. Alex leidt aan waanbeelden en slikt hier medicijnen voor. Als hij ze niet inneemt heeft dit consequenties voor keuzes die hij maakt en zijn manier van handelen. Ondanks de hulp van zijn broer komt Epi regelmatig in de problemen en het lukt hem niet om dit te keren. Epi is een man die handelt op gevoel en weinig nadenkt over de gevolgen voor hem en anderen.

Het verhaal wordt beschreven vanuit Alex, Epi en Tiffany, die beide gevoelens hebben voor Tiffany. Epi heeft een relatie met haar en de kern hiervan is aantrekken en afstoten. Op het moment dat Tiffany een relatie krijgt met de beste vriend van Epi, Tanveer, beseft Epi dat hij alles voor Tiffany over heeft om liefde van haar te krijgen.
Hij pleegt een moord om haar te laten zien hoeveel hij van haar houdt, het is de vraag of Tiffany dit zo ziet en of zij de liefde van Epi zal beantwoorden.  Vanaf het moment dat Epi de moord pleegt, neemt de schrijver je mee in de 24 uur die daarop volgen. Hierin wordt je als lezer meegenomen in het leven van Epi die criminele zaken onderneemt samen met zijn vriend Tanveer.

Waarom kon ze niet op iemand als Epi verliefd worden?
Iemand die zijn leven vergooit. Die een moord pleegt, die hemel en aarde beweegt, alleen maar om haar voor zichzelf te hebben. Om zich te verzekeren van haar liefde. Van een privéwereldje voor hun twee. Zal iemand ooit méér van haar houden?…

Veel thrillers worden vertelt vanuit het politieonderzoek. Hier is dat niet het geval en dat maakt het boek spannend en verassend om te lezen. Maar ook zie je dat hij onzeker is en dat zijn huidige levensstijl voortkomt uit zijn jeugd. Hij hunkert naar een leven met Tiffany, een kindje, een baan en een huis. Elke keer maakt hij de verkeerde keus waardoor dit niet lukt.

Een mooi verhaal waarin familierollen vast liggen en waarin de irritaties en het onbegrip van de personages naar elkaar toe mooi beschreven worden. De personages zijn treffend en je kunt je als lezer goed inleven in hun bestaan en handelen. De kaft moet je goed bekijken, maar deze past heel goed bij het verhaal.

254

9789044520668