Waargebeurd Sirene Mei 2007

Brief aan mijn moeder

Brief aan mijn moeder is een zeer persoonlijk en aangrijpend verhaal waarmee Waris niet alleen haar moeder, maar ook de wereld wil overtuigen om zo vrouwenbesnijdenis een halt toe te roepen.

Waris Dirie komt van oorsprong uit Somalië waar zij als jong meisje een bijna fatale besnijdenis onderging. Als tiener wist ze aan een gedwongen huwelijk te ontkomen door naar Engeland te vluchten. Ze schopte het tot topmodel, maar kreeg genoeg van de oppervlakkige modewereld en ging zich inzetten voor haar lotgenoten in Afrika. Ze startte de Waris Dirie Foundationtegen vrouwenbesnijdenis op en werd schrijfster.

In haar nieuwste boek Brief aan mijn moeder schrijft Waris brieven aan haar moeder over hun relatie. De twee zijn tegenpolen van elkaar en het conflict tussen hun verschillende werelden is groot. Waris probeert haar moeder, de traditionele Afrikaanse vrouw, te overtuigen dat vrouwenbesnijdenis wreed en misdadig is. Haar moeder verdedigt de verminking echter en bekritiseert haar dochter om haar Westerse levenswijze. Ze gaan boos uit elkaar.

Het boek is als het ware een lange, emotionele brief waarin Waris haar moeder schrijft over de psychische wonden die blijven bestaan, over de schaduwzijden van haar carrière als model waarin seksueel misbruik, drugs- en alcoholproblemen een rol speelden, en over haar verlangen haar moeder eindelijk te kunnen vergeven.

Brief aan mijn moeder is een zeer persoonlijk en aangrijpend verhaal waarmee Waris niet alleen haar moeder, maar ook de wereld wil overtuigen om zo vrouwenbesnijdenis een halt toe te roepen. Het boek legt een serieus en zwaar onderwerp op tafel. Het gaat veelal alleen om dit onderwerp en erg afwisselend is het dan ook niet. Ondanks de gruwelheden schrijft Waris vrij opgewekt, eerlijk en soms zelfs grappig over de moeilijkheden die zij op haar pad heeft gekregen. Het boek gaat over liefde en afwijzing. Het mooiste om te lezen vind ik de manier waarop Waris over haar moeder praat en hoe graag ze haar wilt vergeven. Haar liefde is groter dan haar wonden. Maar eerlijk, niemand kan om de inhoud van dit boek heen.

In Brief aan mijn moeder komen alle thema’s van Waris Dirie’s eerdere boeken samen: vrouwenbesnijdenis, de islam, de verscheurdheid van het leven tussen twee culturen en de verschillen tussen Afrika en het Westen.

190

9789058314628