Thriller & Spanning Q Mei 2014

Boze wolf

In het laatste hoofdstuk heeft Neuhaus me toch omver weten te blazen. Ik sla het boek onbevredigend dicht en dat is ook een verdienste. Maar wel een heel nare…

Op een warme dag in juni vindt een groepje tieners het lijk van een meisje in de rivier de Main. Er wordt niemand met haar signalement vermist, en daarom valt haar identiteit niet vast te stellen. Wel is duidelijk dat er een drama van jarenlange zware mishandeling heeft plaatsgevonden. Mogelijk is er een verband met de tv-verslaggeefster die op het punt stond een grote onthulling te doen. Zij ontdekt dat ze met zeer gevaarlijke mensen te maken heeft. En dan is er nog Emma, die zich zorgen maakt om het bizarre gedrag van haar vijfjarige dochter.

Op aanraden van zowel mijn zus als een collega ben ik begonnen aan een boek van Nele Neuhaus. Zij zijn beiden lyrisch over Neuhaus, dus ook ik wilde me nu aan een boek van haar wagen. Ik koos voor Boze wolf.

Wat meteen opvalt is dat Neuhaus gruwelijkheden niet schuwt. Bij aanvang van het verhaal wordt meteen de vondst gedaan van het lijk van een meisje dat in de rivier is gedumpt. Ze is ernstig mishandeld. Op een dusdanig ernstige manier dat het ieders verstand te boven gaat. Deze gruwelijkheden blijven eigenlijk de boventoon voeren gedurende het hele verhaal.

In het verhaal volgen we meerdere personages en komen zo alles te weten over hun leven. De televisiepresentatrice die op het punt staat een grote onthulling te doen, Emma met haar gezin en ontwrichte dochter, het politie-onderzoek, maar ook een crimineel die in het verleden eerder veroordeeld is. Alle personages zijn intrigerend en hebben een boeiend verleden wat het interessant maakt meer over ze te weten te komen. De verschillende verhaallijnen blijven afwisselend. Door de vele personages is het soms wel lastig om het verhaal te blijven volgen. Ook omdat Neuhaus er voor kiest om minder belangrijke personages met naam en toenaam op papier te zetten. Af en toe is het wel weer even inkomen in het verhaal en volgen de ‘Oh ja’ momenten.

Het verhaal is nergens echt nagelbijtend spannend. Neuhaus weet me niet op het puntje van mijn stoel te laten zitten. Toch voegt ze in elk hoofdstuk wel weer een trigger of ontdekking toe waardoor je toch door blijft lezen. In het plot komen alle verhaallijnen op ingenieuze wijze in elkaar. Alle losse eindjes worden aan elkaar geknoopt en op elke vraag krijgt de lezer het beloofde antwoord. Toch weet Neuhaus me niet omver te blazen met de ontknoping. Wel wie de daders zijn, maar niet wat er aan de hand is. Dit komt mede door de dochter van Emma, die gedurende het verhaal duidelijk richting geeft.

Toch zal het boek mij zeker bijblijven. Waarom dat kan ik eigenlijk niet aangeven, dan verklap ik mogelijk het plot. In het laatste hoofdstuk heeft Neuhaus me toch omver weten te blazen. Ik sla het boek onbevredigend dicht en dat is ook een verdienste. Maar wel een heel nare… Iedereen die het boek gelezen heeft weet meteen wat ik bedoel. Hou het maar op de kleine radartjes in het grotere geheel… En alle beetjes die helpen.

478

9789021454801