Thriller & Spanning A.W. Bruna Oktober 2010

Boek der doden

Steeds voegt hij weer een nieuw element toe waardoor het lang blijft gissen

New York lijkt geteisterd te worden door een seriemoordenaar. Het enige wat de ‘doemsdag’-slachtoffers linkt, is een witte briefkaart met daarop een doodskist, hun naam en de dag waarop ze zullen sterven. Will Piper, profiler bij de FBI, wordt samen met de jonge ambitieuze Nancy op de vreemde zaak gezet. Op geen enkele manier kan er een verband tussen de moorden gelegd worden, totdat een kleine aanwijzing naar het zeer geheime Area51 in de woestijn van Nevada leidt. Daar hoort Will een verhaal dat zijn anders zo nuchtere en licht sceptische kijk op de wereld volledig op zijn kop zet. Eind jaren veertig maakten de Britse president Churchill en de Amerikaanse president Truman een afspraak over een bijzondere ontdekking. Al sinds de middeleeuwen blijkt er een bibliotheek te bestaan waar het grootste geheim van de mensheid bewaard wordt. Als dat uitkomt, zal de paniek op de wereld niet te overzien zijn.

FBI-agent Will Piper wordt op de zaak gezet. Will is weinig enthousiast aangezien hij zit af te tellen tot zijn pensioen. Door zijn succes in het verleden, hij heeft meerdere moordenaars te pakken gekregen, wordt Will toch nog op deze zaak gezet. Samen met zijn assistente Nancy, die nog wel wat te bewijzen heeft en juist erg ambitieus is. Samen vormen zij een mooi koppel.

Boek der doden is een verhaal dat veel verschillende elementen en invalshoekenbevat. Het boek bevat veel vaart en spanning en gaat over zowel heden als verleden. Het boek spingt regelmatig terug naar de achtste eeuw en als lezer weet je in eerste instantie niet zo goed wat je hiermee aan moet. Al snel wordt het verleden goed verweven met het heden en krijgt het verhaal steeds meer body. Het verhaal dat zich afspeelt in de achtste eeuw gaat over een groep monniken in een Engels klooster. Zij doen een ontdekking die de wereld kan veranderen, maar echt beseffen doen zij dat nog niet. Ook springt het verhaal regelmatig terug tot net na de Tweede Wereldoorlog. Een groep archeologen doet een interessante vondst en zij beseffen wel degelijk dat hun vondst de hele wereld op zijn kop zal zetten. Ondertussen volgen we in het heden niet alleen Will en Nancy, maar ook een oude jeugdvriend van Will in Las Vegas. Wat heeft hij met het hele gebeuren te maken?

Ondanks dat het verhaal ook vanuit daderperspectief verteld wordt, blijven de verbanden onduidelijk. Dit is erg knap gedaan van Cooper. Hij geeft veel weg, maar net niet genoeg om het verhaal zelf op te lossen. Steeds voegt hij weer een nieuw element toe waardoor het lang blijft gissen. In het plot weet Cooper alle lossen verhaallijnen en eindjes goed aan elkaar te knopen. Werkelijk alles klopt en geen detail wordt door Cooper over het hoofd gezien. Een auteur om in de gaten te houden.

335

9789022996096