Thriller & Spanning Verbum Februari 2010

Blond 15

Wat chicklit is voor de roman, is Britt Franken voor de detective: simpel en voorspelbaar, maar best wel heel vermakelijk.

In het Vondelpark in Amsterdam wordt een jong meisje gevonden. Vermoord. Gescalpeerd. Deze gebeurtenis staat niet op zich want enige jaren eerder, is er op soortgelijke wijze een jong meisje afgeslacht. Britt Franken, rechercheur bij de politie Amsterdam, wordt op de zaak gezet. Als alleenstaande moeder met een dochter van dezelfde leeftijd als het slachtoffer is ze extra gedreven om de dader te vinden en de zaak op te lossen. Maar dat is niet eenvoudig, onder meer omdat de media zich er vanaf het begin af aan mee bemoeit. Maar de echte tegenstand komt uit een hoek die Britt niet had verwacht…

Blond 15 is een boek dat mij deels heeft verrast. Ik vind het boek vrij kinderlijk en simpel geschreven waardoor het mij in eerste instantie niet helemaal duidelijk was wie de doelgroep van het boek is. Toch leest het verhaal best prettig, misschien wel mede door zijn simpelheid. Korte hoofdstukken waarin aardig wat gebeurt. Helaas wordt de hoofdpersoon niet voldoende uitgediept waardoor je niet echt met haar meeleeft. Wel leuk en herkenbaar is dat het verhaal zich in Amsterdam afspeelt. Je kunt de stad echt voor je zien wanneer Britt de zaak probeert op te lossen.

Wat chicklit is voor de roman, is Britt Franken voor de detective: simpel en voorspelbaar, maar best wel heel vermakelijk. Helaas wordt er niet voldoende uitgediept, niet alleen in de personages, maar ook niet in het verhaal zelf. De zaak wordt makkelijk opgelost en halverwege weet de lezer al wie de dader is. Toch weet Heleen van der Kemp de vaart er wel in te houden en zodoende blijft het best een prettig boek.

166

9789074274401