Chicklit Ad Donker B.V. November 2013

Bloedsuiker – Het zoete leven van een jonge arts in Spanje

De Léon weet het Spaanse ontspannen leven goed op papier neer te zetten. Je ziet Sam door de straten slenteren en op pleinen zitten met haar coffee to go.

Direct na haar artsexamen besluit Sam een korte vakantie te boeken naar Spanje. Terwijl haar studiegenoten druk bezig zijn met solliciteren pakt zij de koffers en reist af naar Valencia. Door toeval ontmoet ze de jonge enthousiaste Spaanse Carmen die haar helpt onderdak te vinden. Ze huurt een appartement bij mama Martinez en besluit haar verwaarloosde café te gebruiken om haar heerlijke taarten te verkopen. Maar Sam is niet zomaar vertrokken uit Nederland. Welk verborgen geheim probeert ze te ontlopen?

Bloedsuiker is een totaal ander verhaal dan ik van te voren verwacht had. Door het onderschrift Het zoete leven van een jonge arts in Spanje ging ik er vanuit dat het verhaal zou gaan over een recent afgestudeerde arts die in Spanje gaat werken en we haar avonturen zouden volgen. Niets is echter minder waar. Bloedsuiker blijkt een vermakelijk en luchtig verhaal dat neigt naar een prettige chicklit.

In het verhaal volgen we ik-figuur Sam. Ze is recent afgestudeerd als arts. Terwijl al haar studiegenoten op zoek gaan naar hun eerste serieuze baan, stelt Sam dit moment uit. Er is eerder in haar werkzame leven als arts wat voorgevallen, waardoor ze het ziekenhuis tegenwoordig liever mijdt. Wat dit voorval is blijft voor de lezer lang onduidelijk. Sam besluit, van haar laatste paar euro’s, een vakantie te boeken naar Spanje. Daar ontmoet ze de Spaanse Carmen en haar broer. Het leven in Spanje bevalt Sam goed en ze besluit er voorlopig te blijven wonen. Ze huurt een appartement en kan in het café van haar verhuurster, mama Martinez, een kleine taartenwinkel/koffiebar beginnen. Dit wordt al snel zo’n groot succes dat Sam twijfelt of ze wel terug moet gaan naar Nederland.

De Léon weet het Spaanse ontspannen leven goed op papier neer te zetten. Je ziet Sam door de straten slenteren en op pleinen zitten met haar coffee to go. Ook weet De Leon de karakters echt tot leven te laten komen. Dit komt ongetwijfeld doordat zij kiest voor enkele hoofdpersonen en deze goed tot hun recht laat komen. Dit geldt niet alleen voor Sam en Carmen, maar ook zeker voor mama Martinez.

Ondanks dat er weinig gebeurt in het verhaal en De Léon de tijd neemt op het verhaal op te bouwen, is het zeker vermakelijk en leest het lekker weg. Je vliegt werkelijk door de hoofdstukken heen. Het verhaal is weinig vernieuwend (volg ik mijn hart of ga ik voor een succesvolle carrière met aanzien?), maar dat doet geen afbreuk aan het geheel. En uiteraard komt de lezer uiteindelijk te weten wat er met Sam gebeurd is in Nederland en waarom zij twijfelt aan een eventuele carrière als arts. De hulp die zij hierbij ontvangt van een oud-collega komt echter wel wat vergezocht over. Ook had De Léon in dit gedeelte van het verhaal wat bondiger mogen zijn. Werkelijk de hele nacht wordt gereconstrueerd en hele verhalen met patiënten worden uit de doeken gedaan terwijl deze eigenlijk niets toevoegen.

Bloedsuiker is een prima debuut van De Léon en maakt zeker nieuwsgierig naar meer. Ik ben benieuwd wat wij in de toekomst nog van haar kunnen verwachten op schrijfgebied. En uiteraard ook of ze dan wederom zal putten uit haar eigen ervaring als recent afgestudeerd arts.

230

9789061006831