Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Januari 2011

Bloedgetuige

Een uitzonderlijk spannend verhaal dat je gelezen moet hebben als je van spanning en actie houdt.

FBI special agent Brad Raines krijgt te maken met de zwaarste zaak uit zijn carrière. Een seriemoordenaar uit Denver heeft vier jonge vrouwen om het leven gebracht. Op elke plaats delict laat hij een kanten bruidssluier achter. Hoe dichter de FBI de moordenaar op de hielen zit, hoe sneller en gruwelijker de moordenaar lijkt toe te slaan. De zaak begint Raines persoonlijk te raken wanneer zijn collega het volgende slachtoffer wordt. Lukt het Raines de moordenaar te vinden voordat het te laat is?

De seriemoordenaar gaat weinig anoniem te werk. Na zijn vierde gruwelijke moord laat hij een aanwijzing achter in de vorm van een briefje in de hiel van het slachtoffer. Al snel legt Brad de link met een psychiatrische instelling en zo komt hij in contact met enkele patiënten die beweren hem te kunnen helpen. Maar is dat wel echt zo, of verdoet Brad zijn kostbare tijd? Brad wordt constant heen en weer geslingerd tussen intuïtie en verstand. Dat hij gevoelens lijkt te ontwikkelen voor een van de patiënten maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Het verhaal gaat vlot van start met direct een vierde slachtoffer en voor je het weet zit je als lezer zo in het verhaal dat je het boek niet meer weg kunt leggen. Spanning en actie zijn veelvuldig in het verhaal verwerkt en houden de lezer op het puntje van zijn stoel. Dat is meteen ook een minpunt: het draait zoveel om de spanning dat de karakters niet tot ontwikkeling komen en dus niet gaan leven onder de lezers.

Ander minpunt aan het verhaal is dat de oplossing zich wel erg makkelijk voordoet. Meer dan de link naar een psychiatrische instelling heeft Brad niet, vanaf daar is het aan de patiënten om de moorden op te lossen. Brad komt daardoor ongeloofwaardig over in zijn rol als agent. Toch vergeef je dit de acteur door de lading spanning die in het verhaal is toegevoegd. Deze snelle actie maakt zoveel goed, dat je prima met de minpunten van het verhaal kunt leven. Extra interessante toevoeging is dat we het verhaal tevens volgen vanuit het perspectief van de moordenaar. Wat zijn de beweegredenen? Hierdoor krijgt juist de moordenaar wel een gezicht.

400

9789024536351