Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff November 2011

Blindeman

Rankin schrijft zowel vermakelijke als spannende verhalen met een herkenbaar hoofdpersonage.

‘”Wat een prachtige stad,” zei ze. “Overal waar je kijkt, zie je een verhaal, een stukje geschiedenis.” Ze keek naar hem. Rebus knikte, maar dacht aan de mensen die van de North Bridge waren gesprongen. “Dit uitzicht verveelt me nooit,” zei ze. Hij knikte weer, zonder het te menen. Voor hem was het helemaal geen uitzicht. Het was een plaats delict.’

Een dode junkie in een Edinburghse kraakwoning – gewoon de zoveelste dode junkie. Zo lijkt het. Totdat inspecteur Rebus met zijn gewroet de onverschilligheid, het verraad, het bedrog en de smerigheid achter de façade van het toeristische Edinburgh blootlegt. De zaak lijkt met de dag meer op moord en het spoor voert naar een gevaarlijk geheim, iets wat de donkerste hoeken van Rebus’ geest aanspreekt.

Deze tweede van Ian Rankin verschilt in grote lijnen niet van Kat en Muis, maar de toonzetting viel wel erg op. Rankin hanteert een somberder, cynischer schrijfstijl en hoofdpersoon Rebus is er ook niet vrolijker op geworden. Qua humeur begint hij steeds meer trekjes te vertonen met het karakter Harry Hole van Jo Nesbo: chagrijnig, cynisch en een einzelgänger.

Het verhaal is goed opgezet en loopt als een trein. De setting is een paar jaar na Kat en muis en Rebus heeft promotie gekregen. De zaak waar hij op wordt gezet is echter gecompliceerd, en hij moet ver gaan om de zaak op te lossen. Heel ver. De boeken van Rankin zijn dun, maar absoluut de moeite waard om te lezen. Het blijft leuk om te lezen hoe moorden twintig jaar geleden – het zijn ietwat oudere boeken- werden opgelost zonder de beschikking van DNA, mobiele telefoons of internet. Rankin schrijft zowel vermakelijke als spannende verhalen met een herkenbaar hoofdpersonage. Ik heb dit boek met veel plezier uitgelezen.

272

9789024545797