Jeugd Davidsfonds Oktober 2006

Black

Dirk Bracke geeft met dit boek een realistisch en schokkende beeld weer van jonge outcasts.

Mavela was een goede student, maar sinds ze met The Black Bronx optrekt is het gedaan met studeren en braaf thuisblijven. Bij de bende van X vindt ze een thuis. Ze vindt het stompzinnig om te studeren, kijk maar naar haar vader, hij heeft een academische opleiding gehad en toch werkt hij als taxichauffeur. Dat komt omdat hij zwart is en zwarten krijgen volgens Mavela geen kansen in deze wereld, daarom vindt ze het ook niet nodig om nog naar school te gaan, en spendeert ze liever haar tijd bij The Black Bronx, die haar nuttige zaken kunnen bijbrengen.

Mavela staat er niet bij stil dat haar nieuwe familie een slechte reputatie heeft en voor ze het zelf beseft doet ze mee met de bende. Elke dag terroriseren ze iedereen die hun pad kruist. Diefstallen, vechtpartijen en vandaalstreken zijn er aan de orde van de dag. Maar als Mavela en Marwan, die lid is van een Marokkaanse bende en tevens de grootste vijand van The Black Bronx, verliefd worden tekenen ze hun vonnis. “Zelfs al wil je weg uit de groep, dan nog kun je niet weg. Het is zoals een tatoeage die je op je voorhoofd draagt.”

Het verhaal en de personages zijn mooi uitgeschreven en bijzonder gedetailleerd. De geschiedenis van elk belangrijk personage komt aan bod en ook het waarom ze in een bende zitten, hun relaties met familie, school en werk. Hierdoor komen de personages echt tot leven.

Dirk Bracke geeft met dit boek een realistisch en schokkende beeld weer van jonge outcasts. Het boek is vooral zo innemend omdat het dicht bij de realiteit in de buurt komt. Dat is geen wonder want als research voor zijn boek sprak Bracke met verschillende jongeren uit een gesloten instellingen die lid zijn of waren van een jeugdbende. Hoofdzakelijk door deze uitgebreide research geeft Bracke een schokkend beeld weer van jonge outcasts.

Black bevat tevens een nawoord van de substituut van de procureur des Konings in Brussel, wat vergelijkbaar is met de vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie in Nederland. Black is een interessant verhaal met een krachtig nawoord.

197

9789059081987