Waargebeurd The House of Books Maart 2007

Bitterzoete jaren

Bitterzoete jaren is aangrijpend en meeslepend en maakt mij nieuwsgierig naar eerder verschenen boeken van Dave Pelzer.

Dave Pelzer maakte als kind een verschrikkelijke jeugd mee. Hij werd meerdere keren bijna dood geslagen door zijn mentaal gestoorde, aan alcohol verslaafde moeder. Jaren later bleek dat de zaak van Dave Pelzer een van de gruwelijkste en extreemste zaken op het gebied van kindermisbruik was in Californië. Van zijn twaalfde tot zijn achttiende woonde hij bij diverse pleeggezinnen, tot hij zich op zijn achttiende aansloot bij de US Air Force. Het boek Bitterzoete jaren vertelt het verhaal van Dave op weg naar volwassenheid. De lezer wordt meegenomen in de herinneringen uit zijn puberjaren. Van de vele pleeggezinnen, het pesten en in elkaar geslagen worden op school, de uiteindelijke vriendschap met David en Paul tot het aangenomen worden bij de US Air Force.

Bitterzoete jaren vertelt het realistische verhaal van een mishandelde jongen die verlangt naar acceptatie en vriendschap. Het verhaal bevat een mooi begin, middenstuk en eind. Bij aanvang van het verhaal wordt Dave overrompeld door het overlijden van een geliefd persoon, wat de aanleiding vormt om herinneringen uit zijn jeugd op te halen. De lezer is getuige van deze herinneringen, wat een goede kern van het boek vormt. Het slot vertelt nog even hoe Dave tegen het overlijden aankijkt van deze persoon.

Het is niet zomaar een verhaal over de wil geaccepteerd te worden en erbij te horen. Het verhaal krijgt een extra lading mee door de achtergrond van Dave. Uiteraard voel je medelijden met hem, maar als snel slaat dit medelijden om in respect. Dave laat zich niet uit het veld slaan, ondanks zijn regelmatig blauwe ogen en het nooit ergens bij horen. Tot ieders opluchting verandert dit naarmate Dave bij een pleeggezin komt in de buurt Duimsmoore. Dave raakt als snel bevriend met buurtkinderen David en Paul. In eerste instantie is het moeilijk in te schatten of zij Dave nou werkelijk accepteren zoals hij is. Dave doet al snel veel om stoer over te komen bij zijn nieuwe kameraden. Maar naarmate het boek vordert sluit je niet alleen Dave in het hart, maar ook zijn nieuwe vrienden.

Mooie afronding aan het boek is dat drie dierbaren, die een belangrijke rol hebben gespeeld in zijn jeugd, aan het woord komen en een blik werpen op het verhaal van Dave, de buurt Duimsmoore en de vriendschappen onderling. Dit geeft het boek wat tegengewicht.

224

9789044317503