Thriller & Spanning Mistral Juni 2013

Bitter

Een prettig boek dat makkelijk wegleest en toegankelijk is.

Als het levenloze lichaam van boekrecensent Karin Post wordt aangetroffen in haar appartement in Oud-Zuid staat rechercheur Lucy Lam voor een ingewikkelde zaak. Er zijn geen aanwijzingen, geen vingerafdrukken; Karins appartement is vlekkeloos schoon. Er is bloed, maar geen moordwapen en geen wond. Al snel blijkt dat haar hele vriendenclub die avond voor een diner bijeen was, en dat al deze zeven ‘vrienden’ wel een motief hebben voor wat een kille moord blijkt te zijn. Het is de eerste zaak voor Lucy Lam, de wat typische, niet erg collegiale rechercheur van de politie Amsterdam. De moord op Karin Post en de intelligente, verdachte vriendengroep dwingen Lucy om al haar zintuigen op scherp te zetten.

Bitter is het eerste boek van Farkas voor volwassen en ik moet zeggen, ze stelt niet teleur. Het is het eerste deel in een nieuwe reeks met rechercheur Lucy Lam in de hoofdrol. Lucy heeft zo haar trekjes, maar fijn dat Farkas ervoor kiest niet de stereotype rechercheur neer te zetten. Vooralsnog heeft Lucy geen alcohol- of drugsverleden of een vermoorde partner of kind… Ook wel eens verfrissend.

In het boek staat een vriendengroep centraal waar ‘keaping up appereances’ hoog in het vaandel staat. Ze denken elkaar goed te kennen, maar na een moord blijkt dit verre van het geval. Iedereen heeft zo zijn eigen geheimen. Farkas heeft ervoor gekozen om alle personages aan bod te laten komen. Zodoende heeft bijna iedereen zijn eigen geheim en blijven vrijwel alle personages gedurende het verhaal verdacht. Dit zorgt ervoor dat de lezer mee gaat puzzelen en denken.

Halverwege het boek blijkt toch dat Farkas naar een redelijk voorspelbaar en clichématig plot toewerkt. Het blijkt dat ik vrij snel op de goede dader zat, waardoor het verhaal voor mij voorspelbaar eindigde.

Desalniettemin een fijne eerste kennismaking met Lucy Lam. Een prettig boek dat makkelijk wegleest en toegankelijk is. Ik kijk uit naar meerdere moordzaken waar Lucy Lam aan het hoofd van het onderzoek staat.

255

9789048818136