Jeugd Callenbach April 2008

Benjamin op glad ijs

De kenmerkende thema’s die van Veen gebruikt maken het boek tijdloos

Benjamin moet met zijn vader en moeder vluchten voor het smeltende ijs, ijs dat in het poolwater bijna net zo snel oplost als een suikerklontje in de thee. Papa, Mama en Benjamin komen na een avontuurlijke reis in een voor hen vreemde en groene wereld waar beren wonen die bruin zijn, en mensen zijn die beren schieten om er bontjassen van te maken. Gelukkig woont er in de hemel een Grote Beer, een beer van sterren. Als hij er niet geweest zou zijn, dan was dit verhaal nooit afgelopen met het zinnetje `En ze leefden nog lang en gelukkig….`

Benjamin op glad ijs is een boek voor kleine kinderen. Het is een prachtig boek om uit voor te lezen. Het boek is schitterend geïllustreerd met paginagrote tekeningen. Naast de tekeningen bevat het boek tevens een verhaal met boodschap. Ook de allerkleinsten onder ons komen niet onder de klimaatverandering uit. Dit keer moet Benjamin vluchten met zijn ouders omdat het ijs smelt. Ondanks dat het verhaal onrealistisch is, een ijsbeer zal nooit in een bos gaan wonen, doet dit niets af aan de charme van het verhaal. Maar het is niet allemaal vreugde in het leven van de jonge ijsbeer. Ook Benjamin krijgt tegenslagen te verduren. De kenmerkende thema’s die van Veen gebruikt maken het boek tijdloos. Tegelijkertijd bevat het een boodschap dat helemaal van deze tijd is: opwarming van de aarde.

Groot pluspunt aan het boek is dat het een cd bevat met een twee versjes die op muziek zijn gezet. Erg leuk voor de kinderen om zo in de sfeer van het boek te blijven en gezellig mee te zingen.

62

9789043515108