Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Januari 2009

Beklemming

Oppervlakkig verhaal, raakt helaas de lezer niet.

Op een nacht, na een party, staat Kat zonder benzine. Ze kan niemand bellen: haar mobiel is leeg. Kat zal niet meer thuiskomen…. Rechercheur Milo Sturgis werkt aan een gruwelijke moord op een lerares. Er is een ooggetuige die de moordenaar geeft zien vertrekken in een dure, donkere auto. De enige die van haar dood profiteert, is haar zoon, maar hij voldoet helemaal niet aan het daderprofiel. Milo doet een beroep op zijn onofficiële partner, psycholoog Alex Delaware. Hun methodische gestaag vorderende onder zoek brengt hen naar de duistere kanten van de uitgaanswereld van Los Angeles. Daar stuiten ze op de verdwijning van Kat. Is er een verband met Milo’s moordzaak?

Naast de dood van de lerares en de verdwijning van Kat krijgt Milo ook nog te maken met een veroordeelde in de dodencel. Hij heeft bekend zestien jaar geleden en vijftienjarige jongen te hebben vermoord. Aan Milo en Alex om uit te zoeken of deze zaken allen verband houden met elkaar.

Ondanks de toevoeging van drie zaken in het verhaal wordt het boek nergens echt spannend. Het verhaal suddert lekker voort maar Milo en Alex weten de lezer niet vast te houden en te blijven boeien. Eenmaal het boek weggelegd, is het helemaal niet zo lastig om het boek te laten liggen. Dat lijkt mij geen goed teken voor een thriller. Buiten dat blijven de personages wat oppervlakkig. Ik had nooit eerder een boek gelezen van Jonathan Kellerman en was zodoende niet bekend met zijn personages. Beklemming voegt echter weinig toe aan de karakters en dat is jammer. Voor mij blijven het een oppervlakkige rechercheur en psycholoog. Prima boek om je in loze uurtjes mee te vermaken, maar ik had er meer van verwacht.

367

9789021801957