Jeugd Cargo Augustus 2014

Bekentenis van een moordverdachte

De hoofdstukken zijn kort en het verhaal blijft lang in hetzelfde kringetje ronddraaien. Pas op het laatst worden er wat familiegeheimen onthuld.

De Amerikaanse auteurs James Patterson en Maxine Paetro werken sinds 2005 aan de succesvolle Women’s Murder Club-serie. En ook aan de Young Adult-thriller Bekentenis van een moordverdachte.

De kinderen Matthew (24), Harry (16), Hugo (10) en Tandy (16) worden ’s nachts opgeschrikt door politie aan de deur. Zij komen af op een alarm dat is afgegaan en na onderzoek blijken de ouders, Malcolm en  Maud, overleden te zijn. Omdat de voordeur op slot zat, zoekt de politie de verdachte in familiekring. De inwonende assistente van hun moeder, Samantha, wordt tot de familie gerekend.

Het gezin Angel is vreemd: alle kinderen hebben uitzonderlijke talenten. Matthew is een sporttalent, Harry is super muzikaal, Hugo is enorm sterk en Tandy is intelligent. Ook de inrichting van het huis zit vol met rariteiten. De overleden ouders waren bijzonder vermogend en excentriek en stelden hoge eisen aan hun kinderen. Als zij daaraan niet konden voldoen volgden eigenaardige en zware strafprojecten.

Slimme Tandy wil de onschuld van haar broers bewijzen en gaat op onderzoek uit. Daardoor is het boek in de ik-vorm geschreven en richt Tandy zich rechtstreeks tot de lezer. Door flashbacks van haar kom je steeds meer over het gezin en hun geschiedenis te weten. De hoofdstukken zijn kort en het verhaal blijft lang in hetzelfde kringetje ronddraaien. Pas op het laatst worden er wat familiegeheimen onthuld. Tandy is het enige personage dat duidelijk uit de verf komt, de andere blijven wat vaag.

Door al die rariteiten en excentrieke gezinsleden kun je je als lezer niet inleven. Een broertje dat het hele meubilair aan gort slaat, kinderen die handenvol met pillen moeten slikken, drugs en vreemdgaan zijn heftige onderwerpen voor een YA-thriller. Daarbij is het verhaal erg over de top en flink overdreven. Ook vond ik het einde weinig verrassend.

288

9789023489634