Literatuur & Romans De Boekerij Augustus 2006

Bedwelmd

Een interessant boek. Wang is er goed in geslaagd de verschillen tussen Oost en West neer te zetten.

De jonge en ambitieuze Chris wordt voor zijn werk uitgezonden naar Qingdao, China. Aanvankelijk gaat hij kopje-onder in de vloedgolf van geuren en kleuren, maar ondanks alle nieuwe en verwarrende indrukken lacht het leven hem toe. Via een collega leert hij de mooie Jelai kennen. Jelai fascineert hem, en geduldig luistert ze naar zijn verhalen en lacht ze om zijn grapjes. Maar op persoonlijke vragen reageert Jelai fel, soms uitgesproken vilein. Hoe dichter Chris en Jelai tot elkaar komen, des te zwaarder drukt haar onvoorspelbare gedrag op hun relatie. De jonge en onervaren Chris dreigt zich lelijk te verbranden voor hij weet echt weet wat vuur is. Bedwelmd is het verhaal van een liefde vol passie en intensiteit, die bloeit en bekneld raakt tussen twee culturen die van het bekende Nederland en het deels onbekende China.

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van Chris en Jelai. Dit werkt verhelderend. Het wordt al snel duidelijk dat er tussen Chris en Jelai een behoorlijk cultuurverschil zit. Door te vertellen vanuit beider perspectieven wordt dit cultuurverschil nog eens aangescherpt. Het maakt het voor de lezer makkelijker om de cultuurverschillen, en met name het onvoorspelbare gedrag van Jelai, te begrijpen.

Het verhaal heeft een romantische inslag door de ontluikende liefde tussen de twee hoofdpersonages. Het werk van Chris en de bijbehorende politieke spelletjes spelen ook echter een grote rol en dit zorgt voor de broodnodige afwisseling. Hoe gaat Christ met de situatie op zijn werk om en kiest hij voor zijn werk in Nederland of toch voor de liefde?

Wang is er goed in geslaagd de verschillen tussen Oost en West neer te zetten. Naarmate het verhaal vordert, worden alle verschillen duidelijker en duidelijker. Een interessant boek.

425

9789022544938