Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Januari 2015

Bed & Breakfast

Een goede plot, maar helaas geen uitschieter is tussen de boeken in zijn soort.

Myrthe Nieuwlandt leidt een eenzaam, haast kluizenaarsbestaan, op haar eigen wijngaard in de Achterhoek. Als ze in de krant een rouwadvertentie van haar moeder tegenkomt, komen de nare herinneringen weer boven; toen ze jong was liet deze haar en haar vader in de steek. Myrthe besluit naar de begrafenis te gaan en ontmoet daar haar halfzusje Eva. Eva vertelt Myrthe dat de dood van hun moeder geen ongeluk was. Een paar weken daarna staat Eva ineens bij haar halfzus op de stoep, langzaam maar zeker neemt Eva het leven van Myrthe over en infiltreert in het wijnbedrijfje. Waar haalt Eva het geldbedrag vandaan waar ze een B&B van begint op de boerderij van Myrthe? Waarom laat Myrthe over zich heen lopen? En wat is er nu precies met hun moeder gebeurd?

Vanuit een ik-perspectief beleef je het verhaal door de visie van het hoofdpersonage, Myrthe. Zij blijkt later in het boek een vrouw van 43 jaar te zijn. Dit valt niet te rijmen met het populaire taalgebruik in Bed en Breakfast. Zo gebruikt Jet van Vuuren bijvoorbeeld een selectie aan Engelse woorden en populair taalgebruik. Denk hierbij aan ‘selfie’, ‘roadmovie’ of ‘back to my roots’. Dit is storend en past bij de leeftijd die Myrthe hoort te hebben.

Het verhaal begint met een flashforward, die voor de lezer veel vragen oproept. Naast deze flashforward is het eerste hoofdstuk ook een mysterie. Hoe zit het met het hoofdpersonage en het halfzusje? En hoe zit het met de B&B die ze samen hebben? Daarnaast wordt er wel een vat van informatie over je uitgestort en gaat het introduceren van de belangrijkste personages erg lang (te lang) door. De eerste hoofdstukken roepen dus veel vragen op, maar zijn ook wat saai.

Myrthe is een personage die weinig sympathie van de lezer krijgt: sterker nog je gaat je ergeren aan dit personage, die over zich heen laat lopen. De lezer kan zich niet identificeren met dit personage en dit zorgt ervoor dat je je niet even gemakkelijk in haar kunt verplaatsen.

De schrijfstijl van Jet is vrij afstandelijk; ze schrijft zonder emotie, als lezer bekijk je de gebeurtenissen van een afstandje. Terwijl het toch is geschreven in ik-perspectief, is dit toch nog afstandelijk en emotieloos. Soms komt de schrijfstijl ook wat chaotisch over, hierdoor volg je de gedachtegang van de schrijfster niet altijd even gemakkelijk.

Een voorbeeld daarvan is dat de ziekte kanker wordt aangehaald, zonder enige vorm van emotie wordt in een van de eerste hoofdstukken verteld dat vader overleed aan darmkanker. Dit komt erg koud en kil over. Jammer, want het raakt je niet en komt niet binnen.

De flashforwards zijn nogal vreemd; zeker wanneer deze voor het eerst verschijnen, hierdoor wordt de lezer op het verkeerde been gebracht en het doel van de flashforwards blijft wat onduidelijk. Uiteindelijk begrijp je dat de flashforwards nodig zijn voor het einde van het boek, maar de vraag blijft of deze een goede toevoeging zijn geweest?

Daarnaast is er een stuk in het boek, dat ineens een andere schrijfstijl kent. Een vriendelijke schrijfstijl verandert door deze woorden van halfzusje Eva richting Myrthe: ‘gut, zeg, je doet net of ik een of andere geile nymfomane ben.. fuck you.. omdat jouw kut in een opgedroogde pannenspons is veranderd, hoeft dat niet te betekenen dat die van mij niet meer sopt.’ Nogal een vreemde uitbarsting en te ordinair voor de rest van het boek.

Verwacht dus bij het lezen van Bed & Breakfast een boek met een naargeestig, grimmige sfeer. Dit past perfect bij de, ietwat, afstandelijke schrijfstijl, waarbij inleven in het personage haast onmogelijk is. Al met al een thriller die leuk is om te lezen, met een goede plot, maar helaas geen uitschieter is tussen de boeken in zijn soort.

304

9789045205687