Literatuur & Romans Ambo | Anthos Juni 2015

Badgasten

Het is grappig zonder dat het slapstick wordt, je blijft het verhaal wel serieus nemen. En dat is een knappe verdienste van de auteur.

In Badgasten gaat een Amerikaans gezin en aanhang op vakantie naar Mallorca om hun 35-jarige huwelijk te vieren. Dochter, zoon met zijn oudere Cubaanse vriendin, en de gay best friend met zijn man. Zon, zee, mooie stranden, overheerlijke tapas en ontspannen tennispartijtjes beloven een welverdiende ontsnapping aan de spanningen die er thuis in Manhattan net onder de oppervlakte liggen. Maar naarmate de dagen verstrijken komen er geheimen boven water, steken ingesleten patronen de kop op en worden oude wonden opengereten.

Wat een heerlijk boek is dit zeg! Alleen de cover al schreeuwt dat dit een fijn boek is en gelezen dient te worden.

In Badgasten volgen we het gezin van Fanny, een dame van eind vijftig met een huwelijk dat op springen staat. Haar man is vreemdgegaan met een dame die zijn dochter had kunnen zijn en werd vervolgens tot overmaat van ramp ook ontslagen. Ze proberen het dagelijkse leven in New York te ontvluchten door op vakantie te gaan met het hele gezin. Ook gaat een bevriend homostel mee. Maar al snel blijkt dat je je woonplaats wel kunt ontvluchten, maar je zorgen niet… Die nemen ze gewoon mee naar het zonovergoten Mallorca. Gaandeweg het verhaal komen er steeds meer barstjes in de vakantie. Tot de bom daadwerkelijk barst.

Straub schetst met humor een typisch Amerikaans gezin. De personages zijn treffend en realistisch, maar spreken toch tot de verbeelding. Ieder personage heeft wel een soort van geheim dat hij met zich meedraagt. Natuurlijk ziet de lezer al van verre aankomen dat alle geheimen uiteindelijk boven tafel komen. Dit is echter ondergeschikt, het gaat om de weg er naartoe. De subtiliteiten en onderhuidse spanningen, dat is wat het verhaal interessant maakt.

Badgasten is een boek dat het verdiend om in heel veel koffers mee te gaan op vakantie. Lekker op het strand je vergapen aan andersmans problemen. En beseffen dat het minder een ver van je bed show is dan je in eerste instantie had gedacht. Het is herkenbaar, iedereeen herkent wel bepaalde personages of situaties uit zijn eigen omgeving.

Straub voegt de nodige humor aan het verhaal toe, waardoor het toch een luchtig geheel blijft. Het is grappig zonder dat het slapstick wordt, je blijft het verhaal wel serieus nemen. En dat is een knappe verdienste van de auteur.

9789047204640