Bundels, Columns, Strips Ambo | Anthos April 2008

Babykoorts

Noort deelt Babykoorts de mooie en minder mooie momenten van de zwangerschap en kraamtijd met haar lezers.

‘Wij moeders verschillen net zo veel van elkaar als de kinderen die we hebben gebaard. We hebben echter één ding gemeen als het gaat om een eerste zwangerschap: onzekerheid. Dus luisteren we naar bakerpraat, belerende schoonmoeders en laten we ons diepgaande schuldgevoelens aanpraten door de zogenaamde deskundigen.’ Zo opent Saskia Noort Babykoorts – het boek dat zij schreef tijdens haar eerste zwangerschap. Zonder oordelen en vooroordelen. Vol verwondering en vol van liefde voor haar kind, maar ook met alle verwarrende en minder positieve ervaringen rondom de bevalling en kraamtijd.

Babykoorts is niet alleen leuk voor moeders of vrouwen die in verwachting zijn. Ik als twintiger heb genoten van de columns van Noort. Zij schrijft met een vlotte pen en laat geen onderwerp onbesproken. Zo komt niet alleen het zwanger zijn aan bod, maar ook de bevalling en de kraamtijd wanneer de baby eenmaal geboren is. Vooral tijdens de bevalling wordt de lezer niet gespaard. Noort weet dit op een uitermate grappige manier te beschrijven. Ook haar gedachteverandering is mooi om over te lezen. Is zij er eerder nog van overtuigd dat zij thuis kan bevallen onder het genot van een rustgevend muziekje, als de weeën eenmaal beginnen en het niet loopt zoals verwacht spoedt zij zich alsnog naar het ziekenhuis…

Noort deelt Babykoorts de mooie en minder mooie momenten van de zwangerschap en kraamtijd met haar lezers. Een geruststelling: Noort heeft inmiddels twee kinderen, dus blijkbaar kon zij een tweede zwangerschap nog prima aan.

106

9789041413437