Bundels, Columns, Strips Mynx Oktober 2010

Artemis Fowl

Artemis is een bijzonder leuk personage, de graphic novel ziet er prachtig uit en leest ook nog als een trein.

Artemis Fowl is een twaalfjarig crimineel meesterbrein, altijd belust op macht en geld. Wanneer hij ontdekt dat elke elf een magisch boek bezit, steelt hij er een en kraakt de code. Artemis besluit Kapitein Holly – de eerste vrouwelijke officier van de ElfBI – te kidnappen, maar stuit op grote weerstand van het elfenvolk. Ze zijn zwaarbewapend en uitgerust met de modernste apparatuur – en ze zijn vastbesloten zijn plannen te dwarsbomen.

Mynx timmert stevig aan de weg met hun graphic novels. In Amerika als losse comics uitgebracht, in Nederland nu verkrijgbaar in een gebundelde en vertaalde versie. Inmiddels is ook Artemis Fowl in comic versie te krijgen. Veel mensen zullen bekend zijn met de boeken over Artemis Fowl. Oorspronkelijk geschreven voor kinderen, zijn inmiddels ook veel volwassenen gevallen voor de charmes van dit kleine meesterbrein. In Artemis Fowl worden fantasy en Sci-Fi gemixt, de elfen zijn magisch, maar gebruiken ook vele vormen van technische hoogstandjes. Artemis Fowl is een jonge, zeer rijke crimineel, woont in een enorm landhuis en waarschijnlijk het slimste mens op aarde.

De boeken over Artemis Fowl hebben mij altijd zeer weten te bekoren, maar hoe zit het met de graphic novel? Ik kan hier kort over zijn, hij leest heerlijk weg. De illustraties zijn subliem en passen goed bij de stijl van Artemis. Het doet allemaal wat duister aan en geeft een beetje een ‘ film Noir’ gevoel. Karakters zijn goed ontworpen, met name Holly en de imposante Butler. De omgevingen zijn sfeervol.

Het verhaal loopt ook lekker door, trollen, elfen, dwergen en vele andere mythische wezens maken hun opwachting. Er zitten een paar slim uitgedachte verhaallijnen in en het blijft tot op het laatste moment spannend. Het wordt je bijna onmogelijk gemaakt deze graphic novel niet in een ruk uit te lezen. Het vormt een op zichzelf staand verhaal en is ook prima leesbaar voor mensen die niet bekend zijn met de boeken over Artemis Fowl. Leuk extraatje is dat je tussen de hoofdstukken door een aparte ‘geclassificeerde’ uitleg krijgt over de verschillende personages, technieken en plaatsen.

Ideaal voor iedereen de eeuwig brave Harry Potter zat is. Artemis is een bijzonder leuk personage, de graphic novel ziet er prachtig uit en leest ook nog als een trein. Misschien dat je wat beter moet zoeken om deze graphic novel in de winkel te vinden, maar het is het eventuele speurwerk meer dan waard.

BadgesLeestip

112

9789089680136