Bundels, Columns, Strips Luitingh Sijthoff December 2007

Ananda

Desondanks een prachtige strip, die ook nog eens heel mooi in hardcover wordt uitgegeven

Als Kapilavastoe brandt en haar bewoners worden opgejaagd, ontdekt het vluchtende weeskind Ananda tot zijn verrassing dat hij niet gedood kan worden. Dit heeft hij te danken aan de bescherming van de demon Mara, die als doel heeft hem voorgoed te laten afrekenen met haar aartsvijand: Boedha.

In alweer het zesde deel van deze reeks volgen we Ananda. Als baby kreeg hij de bescherming van de demon Mara, zij gaf hem onsterfelijkheid, maar vraagt daarvoor in ruil dat Ananda met Boedha afrekent. In de eerste helft van het boek volgen we voornamelijk Ananda, hoe hij opgroeit en wat er allemaal op zijn pad komt. Halverwege het boek komt Ananda in aanraking met Boedha, een ontmoeting die zijn leven voorgoed zal veranderen. Ondertussen komt Boedha een aantal leden van een vuursekte tegen. Zal Boedha hen kunnen overtuigen om zich bij hem aan te sluiten?

Met dit zesde deel bewijst Osamu Tezuka wederom dat hij is opgewassen tegen de zware taak om het leven van Boedha in stripverhaal te vertellen. Liefhebbers van Manga zullen misschien in eerste instantie verbaast zijn over de wijze waarop Osamu tekent. Maar je moet niet vergeten dat Osamu een van de voorlopers in het Manga genre was. De tekenstijl is vergelijkbaar met die van Astroboy, een andere bekende manga van Osamu. Mensen die niet bekent zijn met Manga, zullen de tekeningen veel vinden lijken op die van de ouderwetse Disney strips.

De vertelstijl blijft wat luchtig. Hoewel er verschillende zware onderwerpen aangesneden worden, voelt het boek nergens bedrukkend. Sommige grappen kwamen op mij wel wat misplaatst over. Zo heeft een van de figuren het op een gegeven moment over de Mac Donalds. Terwijl het verhaal zich honderden jaren geleden afspeelde. Dit stoorde mij meer dan dat het wat toevoegde aan het verhaal.

Desondanks een prachtige strip, die ook nog eens heel mooi in hardcover wordt uitgegeven. Een ideale manier om een kennis te leren maken met het leven van Boedha.

353

9789024522491