Literatuur & Romans Prometheus Maart 2015

Altijd Viareggio

Ook Altijd Viareggio geeft een interessant inkijkje in de typische mannenvriendschap. De sterke onderlinge band, maar ook het niet voor elkaar onder willen doen en meedoen onder groepsdruk.

Natuurlijk gaan Douwe, Robert, Bas en Jack op motorvakantie. Maar waar de jaarlijkse reis eens een zorgeloos avontuur was van vier gezworen boezemvrienden, is het nu vooral een ontsnapping. Een week zonder vrouwen, kinderen en collega’s, waarin de mannen zich moderne cowboys voelen die met honderden paardenkrachten onder zich naar Italië scheuren. Alles lijkt weer net zoals vroeger. Maar dat is het niet. Vriendschappen zijn net motoren: als je ze niet onderhoudt, roesten ze. Deze geestige en ontroerende roadnovel racet langs vrijheid en vergankelijkheid naar een fatale climax. Uiteindelijk worden de mannen gedwongen de keiharde waarheid onder ogen te zien.

Altijd Viareggio is het romandebuut van Rick Nieman. Hoewel hij duidelijk put uit zijn eigen ervaringen als motorrijden, betrap ik mijzelf erop dat ik Altijd Viareggio vooral een kopie van het boek Ventoux vind. Met enig verschil dat in Ventoux het wielrennen centraal stond en in Altijd Viareggio het motorrijden. Verder zijn er opvallen veel overeenkomsten: een mannelijke vriendengroep die elkaar al sinds de studententijd kent, een wielren/motorvakantie naar het buitenland (lekker touren), de dood van een van die vrienden, de wens om nog een keer met zijn allen de reis af te leggen…

Ook Altijd Viareggio geeft een interessant inkijkje in de typische mannenvriendschap. De sterke onderlinge band, maar ook het niet voor elkaar onder willen doen en meedoen onder groepsdruk. Doordat de personages onderling heel verschillend zijn voegen ze allemaal iets toe aan het verhaal. Ook zijn de personages goed uitgewerkt en hebben voldoende diepgang. De mannelijke lezer zal zich ongetwijfeld altijd wel met een van hen kunnen identificeren. Wel mis ik af en toe wat diepgang in het taalgebruik. De zinnen zijn kort, simpel en bevatten veel populair taalgebruik.

Altijd Viareggio is een prima debuut, maar na alle overkill van Ventoux (waaronder de verfilmming), is het mij allemaal iets te veel van het goede.

256

9789044627732