Literatuur & Romans The House of Books Januari 2015

Als je het licht niet kunt zien

Het is te prijzen dat de auteur niet voor een happy end kiest, al had ik dat als lezer stiekem wel gehoopt. Maar het blijkt maar weer dat Doerr kiest voor de realiteit en niet voor sprookjes.

De jonge Marie-Laure is blind. Ze woont met haar vader in Parijs naast het Natuurhistorisch Museum, waar hij werkt als curator. Als Marie-Laure twaalf is bezetten de nazi’s Parijs en vader en dochter vluchten naar het Bretonse Saint-Malo. Ze hebben de grootste en meest waardevolle schat van het museum meegenomen. In een Duits mijnstadje groeit Werner Pfennig op in een weeshuis samen met zijn jongere zusje Jutta. Werner belandt bij de Hitlerjugend en wordt vervolgens naar het front gestuurd. Via Rusland komt hij tenslotte in Saint-Malo terecht, waar zijn verhaal en dat van Marie-Laure samenkomen.

Over Als je het licht niet kunt zien verschenen een week na lancering al lovende verhalen. En hoeveel ik zelf niet zo’n fan ben van verhalen die zich afspelen tijdens de oorlog, was ik nu wel heel benieuwd. Ik had zomaar het gevoel dat dit weleens een klassieker zou kunnen worden.

In het boek volgen we de jonge tieners Werner en Marie-Laure. Doerr heeft ervoor gekozen om het verhaal te vertellen vanuit het perspectief van de kinderen. Knap maar ricisovol vind ik het, dat hij ervoor kiest om Marie-Laure aan de goede kant te plaatsen en Werner aan de slechte kant. Werner komt terecht in de Hitlerjugend. En hoeveel dit nooit valt goed te praten, laat Doerr duidelijk zien hoe de omstandigheden ervoor zorgen dat hij hier terecht komt. En dat het beeld van de Hitlerjugend heel anders is geschetst dan de werkelijkheid. Propaganda en manipulatie zijn hier duidelijk van toepassing. Dit maakt dat je als lezer toch begrip voor Werner kunt opbrengen en oprecht hoopt dat hij goed terecht komt.

Marie-Laure is heel treffend neergezet als blind meisje dat vaart op haar vader. Ze is in haar dagelijks leven volledig afhankelijk van ander personen. Wanneer ze haar vader uit het oog verliest, breekt voor haar een lastige tijd aan. Zo goed en zo kwaad als het gaat probeert zij zich te redden. Dat dit lastig is blijkt al snel wanneer ze alleen in huis is opgesloten en er een Duitser binnenvalt. Ze moet volledig vertrouwen op haar gehoor wil ze kunnen overleven. Doerr weet deze zintuigelijke waarnemingen knap op papier te zetten. Je ziet Marie-Laure werkelijke door de gangen sluipen. Je hoort zelf het gevaar… Deze omschrijvingen voegen meteen ook de nodige spanning toe aan het verhaal.

Wat opvalt aan het verhaal is de gedetailleerdheid waarbij Doerr gebeurtenissen omschrijft. Hij neemt de tijd, maar doet dit op zo’n manier dat het niet tegen gaat staan. In het plot weet Doerr de verhaallijnen van Marie-Laure en Werner mooi samen te laten komen. Het is te prijzen dat hij niet voor een happy end kiest, al had ik dat als lezer stiekem wel gehoopt. Maar het blijkt maar weer dat Doerr kiest voor de realiteit en niet voor sprookjes.

Als je het licht niet kunt zien is een prachtig verhaal. Ook voor de lezers die niet zo van oorlogsverhalen houden. Laat je betoveren.

BadgesKlassieker

544