Literatuur & Romans Karakter Uitgevers Februari 2013

Als je deze brief leest

Een mooi en krachtig verhaal dat het in zich heeft om bijvoorbeeld verfilmd te worden, maar de auteur heeft wel een paar puntjes laten liggen en dat is zonde.

Door een samenzwering van het hele universum lijkt het erop dat een verloren geraakte liefdesbrief uiteindelijk toch nog bezorgd gaat worden. De brief, gevonden in een fles die is afgesloten met een lakzegel, bevat de laatste woorden van kapitein Pedro Gimeno Trester die, wetend dat zijn uren geteld waren tijdens de slachting bij Annual in Marokko in 1921, een boodschap schreef aan zijn geliefde, Noelia Claramunt Pellicer.

Bijna een eeuw later zal de vondst van deze brief zal het leven van Víctor Monteoscuro, een arts die zijn stethoscoop en doktersjas aan de wilgen heeft gehangen, blijvend veranderen. Hij heeft tijd nodig om het vertrouwen in de geneeskunde en zichzelf terug te vinden, maar hij heeft vooral tijd nodig om de dood van zijn vrouw te verwerken. Op zoek naar rust en bezinning maakt hij een reis door het noorden van Marokko en doet hij een opmerkelijke vondst. Op een plek waar gebouwd wordt, stuit een graafmachine op een massagraf met daarin de stoffelijke overschotten van Spaanse soldaten, die vermoord zijn tijdens de Slag bij Annual in 1921.

Tussen de stoffelijke overschotten van die anonieme soldaten vindt Víctor een afgesloten fles met daarin de brief van de gesneuvelde soldaat. Hij neemt zich voor deze te bezorgen, breekt daarvoor zijn reis af en keert terug naar Spanje.

Als je deze brief leest is een intrigerend verhaal. De cover spreekt mij aan en nodigt uit om te lezen. De achterflap bevat de letterlijke tekst dat het boek alles in zich heeft om een groot publiek te bereiken en de roman de lezer vanaf de eerste bladzijde grijpt. Vol enthousiasme begon ik dan ook aan het verhaal. Al vrij snel komt het verhaal ongeloofwaardig over, met name wanneer Victor de fles vindt in het massagraf. Hij loopt zo tussen de werkers door die het graf blootleggen en onderzoek doen. En dat alles met de welbekende woorden ‘Ik ben arts’. Blijkbaar is dat genoeg om volledig je gang te kunnen gaan bij zo’n belangrijke opgraving. Tevens vindt Victor ook een insigne. Wanneer hij deze aan een van de medewerkers laat zien, geeft zij nota bene toestemming om het mee te nemen, ‘want het zal wel niet zo belangrijk zijn, er worden er vast wel meer van gevonden’. Met een kleine ergernis van ongeloofwaardigheid lees ik stug verder.

Het verhaal wisselt van de huidige tijd, waarin Victor zijn zoektocht voortzet naar de ontvanger van de brief, en de tijd van de oorlog waarin de kapitein de brief schreef. Het verhaal wordt steeds meer intrigerend en boeiender, ook omdat het overlijden van Victor’s vrouw een grote rol speelt. Gramaje weet mij uiteindelijk dan toch te raken als lezer.Toch betrap ik de auteur erop dat het gedeelte van de kapitein in de oorlog verzandt in een geschiedenisles. Ik betrap mezelf erop dat ik bladzijden wil scannen in plaats van lezen. Het is een weinig bekende oorlog, hulde aan de auteur dat hij er bekendheid aan wil geven, maar ik pak dit boet ter lering en vermaak en niet om een geschiedenisles te krijgen.

Het plot zit daarentegen mooi in elkaar waarin alles samenkomt. De auteur kiest ervoor om de brief niet letterlijk in het boek weer te geven, maar alleen de hoofdstrekking hiervan. Dit is een dappere keuze. Hoewel ik als lezer razend benieuwd was naar de inhoud, kan ik alleen maar respect hebben voor de auteur dat hij dit heeft aangedurfd.

Al met al heb ik gemixte gevoelens aan het boek overgehouden. Een mooi en krachtig verhaal dat het in zich heeft om bijvoorbeeld verfilmd te worden, maar de auteur heeft wel een paar puntjes laten liggen en dat is zonde.

344

9789045202198